دانشنامه اسلامی
به تعبیر استاد علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سه جهت رسالتش معصوم است: اول آن که وحی الهی را درست دریافت می کند؛ دوم این که پس از دریافت درست، آن را به خوبی ضبط و نگهداری می کند و سوم این که در ابلاغ به مردم، الفاظ آن را بدون کم و زیاد بر مردم تلاوت می کند، و معارف آن را بدون کاهش و افزایش بیان می کند، پس آن حضرت (صلی الله علیه و آله وسلّم) در هر سه مرحله معصوم از سهو و نسیان و دور از عصیان است، که باید هر یک جداگانه روشن گردد.
← عصمت پیامبر در گرفتن قرآن
بنابراین، همان گونه که رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مقام گرفتن و نگهداری قرآن، معصوم بودند، در مقام تلاوت و ابلاغ و تعلیم نیز چنین هستند و در خود مقام تلاوت نیز علاوه بر اینکه در بعد عقل نظری و علمی اشتباه نسیان و خطا نمی کنند، در بعد عقل عملی نیز از افراط و تفریط وارسته اند و نه تنها آیات الهی را کتمان نمی کنند بلکه چیزی از ناحیه خود یا دیگران بر آن نمی افزایند.
عناوین مرتبط
عصمت؛ عصمت پیامبران؛ آیات عصمت انبیا؛ آیه عصمت؛ عصمت (قرآن)؛ عصمت از دیدگاه وهابیت؛ عصمت الانبیاء و الرسل (کتاب)؛