قضاوت در دوره تیموریان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قضاوت عبارت است از داوری کردن برای رفع نزاع و کشمکش در میان مردم؛ یکی از منصب های بزرگی است که از جانب خداوند متعال برای پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم و امامان معصوم علیهم السّلام و از جانب آنان برای فقیه جامع الشرایط تعیین شده است
قاضی نیز در یک نگاه نماینده خدا و با فضیلت ترین انسان ها (یا داوود انا جعلناک خلیفه فی الار ض فاحکم بین الناس بالحق... : ای داود! ما تو را نماینده خود در زمین قرار دادیم، پس در میان مردم بحق داوری کن) و در نگاه دیگر از شقی ترین مردم شمرده شده است؛ زیرا به تعبیر امیر مؤمنان علیه السّلام او در جایگاهی می نشیند که یا انبیا و اوصیا در آن قرار می گیرند و یا اشقیا بر آن تکیه می زنند و فاصله این دو، فاصله بهشت و دوزخ است!
دوران ضعف قضاوت
قریب نیم قرن بعد از غازان خان نوبت به تیمور رسید. تیمور اگر چه بعد از غازان خود را مصلح بزرگ قرن نهم می داند و در تزوک های (کتاب تزوکات یا ملفوظات منتسب به تیمور که در انتساب بدو جای تامل است. ) خود دم از اقدامات خیرخواهانه و اصلاح طلبانه می زند؛ ولی در سراسر زندگی وحشت بارش جز ظلم و بیداد و قساوت چیزی مشاهده نمی شود. همه مردم در زمان او در وحشت بودند و قضات نیز بالطبع از این وحشت بی بهره نبودند. دوران تیموریان و بعد از آنان تا قیام شاه اسماعیل صفوی دوران ضعف و ناتوانی قضات بوده، اگر چه عناوین برجسته قاضی القضات و محتسب و امیر عدل باقی مانده بود؛ ولی ضعف شخصیت آنها مجال احیای عدالت گستری را نمی داد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال فرشتگان فال فرشتگان فال انبیا فال انبیا فال تماس فال تماس فال کارت فال کارت