دانشنامه اسلامی
در قسمتی از کتاب چنین میخوانیم: «فقولنا زید عادل او عدل یحتمل أن یکون توصیفاً بحال المتعلق أی عادل علی أفعاله و کذا دینه عادل او عدل و یحتمل أن یکون توصیفاً له بصفته الحقیقیة أی صحیح قائم بدینه و غیرمنحرف عنه و لا متزلزل فیه و لو کان فی دینه ما فیه و أقری الإحتمالین فی الإستعمالات أخیرهما» ترجمه: احتمال دارد وقتی میگوییم زید عادل یا زید عدل، این جمله توصیف حال متعلق کلام باشد یعنی او عادل در افعال و دینش است. همچنین احتمال دارد این جمله توصیف او در صفت حقیقیهاش باشد یعنی به امور دینیاش قیام میکند و از آن انحراف نیافته و تزلزلی نمییابد هرچند گاهی در این امر به مشکلاتی بربخورد. از میان این دو احتمال، دومی پذیرفتنیتر است.