اعتدال در تبلیغ

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اعتدال در تبلیغ (قرآن). بر اساس آیات قرآن خداوند پیامبر را به اعتدال در تبلیغ سفارش نموده است.
ملزم بودن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به رعایت میانه روی در تبلیغ دین و ارتباط با مردم : «وان تدعوهم الی الهدی لا یسمعوا وتر اهم ینظر ون الیک وهم لا یبصر ون: و اگر آنها را به هدایت فرا خوانید، سخنانتان را نمی شنوند! و آنها را می بینی (که با چشمهای مصنوعیشان) به تو نگاه می کنند، اما در حقیقت نمی بینند! » » «خذ العفو وامر بالعر ف واعر ض عن الجاهلین: (به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکی ها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)! » در روایتی از امام صادق علیه السّلام «عفو» به وسط تفسیر شده است و از آن جا که آیه در مقام بیان، وظیفه تبلیغی است، «عفو» به مفهوم اعتدال در تبلیغ خواهد بود. عفو گاهی به معنی مقدار اضافی چیزی آمده ، و گاهی به معنی حد وسط و میانه ، و گاه به معنی قبول عذر خطاکار و بخشیدن او، و گاه به معنی آسان گرفتن کارها. قرائن آیات نشان می دهد که آیه فوق ارتباط با مسائل مالی و گرفتن مقدار اضافی از اموال مردم که بعضی از مفسران گفته اند ندارد، بلکه مفهوم مناسب ، همان آسان گرفتن و گذشت و انتخاب حد وسط و میانه است. در تفسیر عیاشی از حسین بن علی بن نعمان از پدرش از کسی که او از امام صادق (علیه السلام ) شنیده روایت کرده است که امام فرمود: خدای تعالی رسول خود را ادب کرد و از در تادیب فرمود: ای محمد ملازم با عفو باش و آن را ترک مکن و به معروف دستور ده و از نادانها اعراض کن ، آنگاه حضرت فرمود: معنایش این است که از ایشان به همان حفظ ظاهر اکتفا نموده و آنچه مقدورشان هست بگیر، و کلمه عفو به معنای وسط است و در الدر المنثور است که ابن مردویه از انس روایت کرده که گفت : رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: آن مکارم اخلاق که خداوند آن را می خواهد این است که عفو کنی و در گذری از هر کس که تو را ظلم کرد، و پیوند خویشی کسی را که با تو قطع کرده تو وصل کنی ، و آنکس که تو را محروم کرده به او بدهی ، آنگاه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) آیه (خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین) را قرائت نمود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال ورق فال ورق فال کارت فال کارت فال ای چینگ فال ای چینگ