دانشنامه اسلامی
از تاریخ و محل تولد وی اطلاعی در دست نیست .او شاگرد ابن برّاج د ۸۱ق ، فقیه مشهور امامی و همچنین جانشین وی بوده است ، از این رو می توان گفت که در ۸۱ق دست کم در سنین میان سالی بوده است .
فعالیت ها
وی پس از ابن براج فقیه امامیه و به تعبیر صفدی «رأس الشیعه » در شام بوده ، و به تدریس اشتغال داشته است .او همچنین پس از ابن براج ، متصدی منصب قضای طرابلس بوده است از این رو می توان گفت که اسعد در دوره حکومت جلال الملک ابوالحسن ابن عمار حک ۶۴-۹۴ق به این منصب رسیده است وی در بلاد مختلف شام : طرابلس ، فلسطین و دمشق در میان امامیه مشهور و چنانکه گذشت پس از ابن برّاج مفتی ایشان بوده است اسعد گویا در دارالعلمی که جلال الملک در طرابلس تأسیس کرده بود، صاحب مقام بود و به احتمال قوی تدریس می نمود و چنانکه گفته اند، به شاگردان از سوی جلال الملک شهریه تقسیم می کرد.
وفات
به گزارش اسعد مدتی در صیدا سکنی داشت ، تا آنکه صلیبیان آنجا را به تصرف خویش در آوردند و او در آن جا به قتل آمد.چنانکه ابن اثیر گزارش کرده ، تصرف صیدا از سوی صلیبیان در ۴۰ق واقع شده بود، در حالی که مورخ امامی مذهب ، ابن ابی طی احتمال داده است که وی به هنگامی که در ۹۴ق صلیبیان حیفا را تصرف کردند، کشته شده باشد، چرا که وی مدتی پیش از آن به آنجا رفته و کتابخانه ای که بیش از هزار جلد کتاب داشت ، فراهم کرده بود.همچنین در گزارش دیگری آمده است که وی به دمشق رفته و در آن جا وفات یافته است .
اوصاف
...
[ویکی شیعه] ابوالفضل اسعد بن احمد طرابلسی قاضی و عالم امامی، در سده ۵ و اوایل سده۶ هجری قمری و ۱۱ و ۱۲ میلادی است . از تاریخ و محل تولد وی اطلاعی در دست نیست . او شاگرد ابن براج ، فقیه مشهور امامی و همچنین جانشین وی بوده است. او همچنین پس از ابن براج ، متصدی منصب قضای طرابلس بوده است . وی در بلاد مختلف شام، از جمله طرابلس، فلسطین و دمشق ، در میان امامیه ، مشهور بوده و پس از ابن برّاج، مفتی ایشان بوده است. وی مدتی به حیفا رفته و در آنجا کتابخانه ای که بیش از ۴ هزار جلد کتاب داشت ، فراهم کرده بود. وی در علم کلام و فقه ، آثاری نوشته بوده که نشان از تبحر وی در این دو علم دارد. درباره تاریخ و محل وفات او اختلاف وجود دارد.
از تاریخ و محل تولد وی اطلاعی در دست نیست . به گزارش ذهبی اسعد مدتی در صیدا سکنی داشت ، تا آنکه صلیبیان آنجا را به تصرف خویش در آوردند و او در آنجا به قتل رسید.
چنانکه ابن اثیر گزارش کرده ، تصرف صیدا از سوی صلیبیان در ۵۰۴ق واقع شده بود.