دانشنامه اسلامی
وی در مصر رشد یافت و سپس به شهر قیروان تونس هجرت نمود و در آنجا ساکن شد، به گونه ای که امروزه وی را تونسی نیز می خوانند. در این شهر با طبیب مشهور، اسحاق بن عمران آشنا شد و ملازمت او را پیشه کرد و مدت ها نزد او به تلمذ پرداخت.
هر چند بیشتر او را طبیب می دانند و به این امر نیز شهرت یافته است، ولی دانش او تنها منحصر به اطلاعات او از دانش پزشکی نیست، بلکه وی از علوم فلسفی نیز آگاه بود. ابن اصیبعه وی را چنین ستوده است: کان طبیباً فاضلاً بلیغاً عالماً مشهوراً بالحذق و المعرفة... بصیراً فی المنطق، متصرفاً فی ضروب المعرفة.
البته آشنایی و خبرویت او با علوم دیگر، امری نیست که تنها کسانی مثل ابن اصیبعه گزارش کرده باشند، بلکه امری است که از عناوین نگاشته های او هم به خوبی ملموس است. علاوه بر این، تلمذ ابن جزار که خود طبیبی مشهور است نزد او، بهترین نشانه آگاهی وی از علوم مختلف است.
وی علاوه بر چیرگی در دانش پزشکی، از موقعیت اجتماعی بالایی نیز برخوردار بود. حکایتی که شاگردش ابن جزار از او در مجلس زیادة الله بن اغلب (حاکم تونس در آن روزگار) نقل می کند، نشان گر موقعیت ممتاز او نزد حاکم و امراء است.
علاوه بر این، وی با فن جدل نیز آشنا بود که ابن اصیبعه نمونه ای از مناظرات او را با عبدالله شیعی اسماعیلی که مبلغ مهدی (حاکم فاطمی مصر) بود، در کتاب طبقاتش نقل نموده است.