احکام نفس

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بعضی از مسائلی که در مورد نفس به طور عام طرح شده است، در ذیل عنوان احکام نفس می تواند مورد بررسی قرار گیرد:
از جمله این که نفس بدون بدن و تعلق به آن، امکان پیدایش ندارد، اگر چه ممکن است پس از پدید آمدن، تعلقش از بدن قطع شود و به همین جهت در آغاز پیدایش، کثرت جسمانی بر آن غلبه دارد و وحدت عقلانی آن بالقوه است بنابراین، گفته شده است که نفس تا زمان تعلق به ماده، عاقل و معقول بالفعل نیست.
رابطه بین نفس و بدن
مسئله دیگر، رابطه بین نفس و بدن است که " ملاصدرا " ترکیب بین نفس و بدن را ترکیب اتحادی دانسته و می گوید:از ترکیب اتحادی نفس با بدن، نوعی طبیعی حاصل می شود و این ترکیب، لازم دارد که تعلق و ارتباطی بین آن ها باشد تا موجب تأثر هر یک از دیگری شود و به همین جهت، هر یک از نفس و بدن از دیگری منفعل می شود.
حالات سه گانه نفس در مقابل بدن
مسئله دیگر این که " ابن سینا " در کتاب اشارات، در مقابل بدن برای نفس نیز سه حالت ذکر کرده است:۱ - حالتی که نفس در تعقل و تخلق به کمال رسیده است،۲ - حالتی که نفس در عقل و خلق و به خصوص در معقولات به کمال نرسیده است، اما جهل او به معادش ضرری نمی رساند،۳ - حالتی که نفس دچار بیماری روحی و روانی بوده و در دنیا و آخرت متضرر است. " ملاصدرا " در کتاب شواهد می گوید:اولین چیزی که نفس اقتضا می کند، تکمیل نشئه حسی و آبادانی قالب جسمانی است، تا محل سکونت قوای نفس شود و پس از تکمیل آن، برای به دست آوردن نشئه دوم و منزل دیگر در تلاش است، بنابراین، متوجه عالم والاتر و نزدیک تر به باری تعالی می شود. " ابن سینا " در اشارات می گوید:نفس در این حالت که ملکه اتصال به عقل فعال را به دست می آورد، نیستی و فقدان آلات بدنی به آن ضرر نمی رساند.
غیر متناهی بودن نفوس
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم