ابن حزم

لغت نامه دهخدا

ابن حزم. [ اِ ن ُ ح َ ] ( اِخ ) ابومحمد علی بن احمدبن سعیدبن حزم اموی اندلسی. اصل او از فارس است. جد اعلای او از موالی یزیدبن ابی سفیان برادر معاویه بود و از اینرو او را اموی گفتندی. پدرش احمدبن سعید وزیر ابومنصور از سلاطین عامری بود و پس از ابومنصور وزارت پسرش مظفر داشت و در سال 402 هَ.ق. درگذشته است. ابن حزم صاحب ترجمه در شهر قرطبه به سال 384 هَ.ق. متولد شد و بدانجا مانند پدر خویش جاهی عریض یافت و وزیر عبدالرحمن مستظهر باﷲ هشام بن عبدالجباربن عبدالرحمن الناصر گردید، پس از چندی شغل وزارت را ترک گفت و بکار علم گرایید و وقت خویش به علوم شرعی حصر کرد و از علم بدان جایگاه رسید که در اندلس کس پیش از وی نرسیده بود. و مصنفات بسیار کرد بوفق مذهب خویش و آن مذهب داودبن علی اصبهانی ظاهری بود. فرزند وی ابورافعفضل گوید مؤلَّفات پدرش ابومحمد در فقه و حدیث و ادب و غیر آن بچهارصد جلد میرسید، نزدیک هشتادهزار ورقه. و از نحو و لغت و شعر و خطابت بهره ای وافر داشت. وفات او456 بوده است. و از کتب اوست : الفصل بین اهل الاهواء و النحل. جمهرةالانساب. الاًحکام فی اصول الأحکام. الایصال الی فهم الخصال. طوق الحمامه. نقطالعروس. الاخلاق و السیر فی مداواة النفوس. و کتاب فی المنطق.
ابن حزم. [ اِ ن ُ ح َ ] ( اِخ ) ابوالولید محمدبن یحیی. از شعرای اندلس ، عمزاده ابن حزم ابومحمد. تاریخ ولادت و وفات او معلوم نیست.

فرهنگ فارسی

از شعرای اندلس

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابن حزم (دیدگاه های اقتصادی). ابن حزم از علمای بزرگ اسلامی از اهل سنت می باشد که در مسائل مختلف صاحب نظر می باشد. از جمله این عرصه ها، مسائل اقتصادی است که در زیر بدان ها اشاره می شود:
ابن حزم پیرامون مسائل اقتصادی زمانه خود به طور کلی به چهار حوزه پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار داده است؛ آنها عبارتند از:
← نیازهای اساسی و فقر
غزالی، عیدیت، اندیشه های اقتصادی ابن حزم، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ص ۱۳۶-۱۳۷، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، چاپ اول، ۱۳۸۵.
همانند سوسیالیست ها، لیبرالیست ها هم مدعی اند که ابن حزم طرفدار دکترین لیبرال ها بوده و دلایل آنها به شرح زیر است:۱. مخالفت ابن حزم با وضع هر نوع مالیات استثماری؛۲. مخالفت وی با وضع مالیات هایی که در شریعت نامی از آنها نیامده است؛۳. مخالفت وی با وضع مالیات بر کالاها؛ زیرا باعث کاهش نرخ فروش و کاهش اثرات ضریب فزاینده خواهد شد.با دقت در این دلایل می توان به راحتی دریافت که چرا این گونه قضاوت های نادرست در مورد ابن حزم صورت می گیرد. به عنوان مثال مخالفت های ابن حزم با مالیات ها به دلیل پایبندی وی به مسائل شریعت است؛ نه عقاید لیبرالیستی و روح سرمایه داری. همچنین نگرانی های وی در مورد رفاه کارگران و صنعت گران و تجار نیز به دلیل دیدگاه وی در زمینه عدالت است نه اندیشه های لیبرالی.
غزالی، عیدیت، اندیشه های اقتصادی ابن حزم، از کتاب عقاید اقتصادی اندیشمندان مسلمان، ص۱۳۷-۱۳۸، ترجمه احمد شیبانی، تهران، دانشگاه امام صادق، چاپ اول، ۱۳۸۵.
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم