الارحام

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی تَغِیضُ: می کاهد (ماده غاض هم لازم استعمال میشود و هم متعدی ، هم گفته میشود غاض الشیء - فلان چیز ناقص شد ، و هم گفته میشود غاضه غیره - فلان چیز را ناقص کردند ، در قرآن کریم هم بهر دو نحو آمده که میفرماید : و غیض الماء - آب ناقص شد ، و ما تغیض الارحام - آنچه ر...
معنی غِیضَ: ناقص شد- کاستی گرفت (ماده غاض هم لازم استعمال میشود و هم متعدی ، هم گفته میشود غاض الشیء - فلان چیز ناقص شد ، و هم گفته میشود غاضه غیره - فلان چیز را ناقص کردند ، در قرآن کریم هم بهر دو نحو آمده که میفرماید : و غیض الماء - آب ناقص شد ، و ما تغیض الار...
ریشه کلمه:
رحم (۵۶۳ بار)
(به فتح اوّل و کسر دوّم) رحم زن. محل رشد جنین. جمع آن ارحام است . . رحم به معنای فوق در قرآن همیشه جمع آمده است. به قوم و خویش از آن جهت رحم و ارحام گفته‏اند که آنها از یک رحم خارج شده‏اند (مفردات) یعنی ریشه همه یک رحم است. ذورحم یعنی صاحب قرابت و ذوی الارحام یعنی صاحبان قرابت. . یعنی از خدا و از ارحام بترسد و قطع رحم نکنید، مراد از ارحام، خویشان است. . نظیر این آیه، آیه است. به موجب این دو آیه وارث شخص متوفّی‏فقط ارحام اوست نه دیگران و در میان ارحام هم بعضی ار بعض دیگر برتر است و با وجود ارحام نزدیک ارحام دیگر ارث نمی‏برند مثلاً با وجود اولاد، فرزند اولاد و با وجود برادران برادرزادگان ارث نمب یرند مؤمنین و مهاجران و غی هم با آنکه دوست و رفیق برادر پیمانی شخص‏اند باز حقّی در ارث ندارند مگر آن که بطور احسان چیزی با آنها داده شود و این که رسول خدا «صلی اللّه علیه و آله» بالاتر از خود مؤمنان بر آنهاست و زنانش مادران مؤمنین‏اند اینها هیچ یک سبب ازث نمی‏شود و ترکه فقط مال ارحام است. در المیزان ازدّرالمنثور نقل می‏کند که ابن عباس گوید: رسول خدا «صلی اللّه علیه و آله» میان صحابه برادری افکند و گفت که بعضی ارث ببرند تا این آیه نازل شد «وَ اَوْلُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی بِبَعضٍ فِی کِتابِ اللّهِ» و توارث بانسب برقرار گردید. در مجمع از امام باقر «علیه السلام» نقل شده که با برادری ارث می‏بردند (تا آیه آن را نسخ کرد). المیزان ذیل آیه دوم می‏گوید: این توراثی را که در صدر اسلام بوسیله هجرت و موالات در دین بود نسخ می‏کند. اهل بیت «علیهم السلام» با آیه «اُولُوا الْاَرْحامِ» آن طور که گذشت فتوی داده‏اند در صافی از کافی نقل می‏کند چون یکی از غلامان آزاد کرده علی «علیه السلام» فوت می‏کرد و وارث داشت امام چیزی از ترکه او اخذ نمی‏کرد و می‏فرمود: «وَ اَوْلُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی بِبَعضٍ».
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم