( آنیت ) آنیت. [ نی ی َ ]( مص جعلی ، اِمص ) در تداول عوام ، از «آن ِ» فارسی که به صورت جعلی مصدر عرب درآمده ، مانند دوئیّت. کیفیتی از حُسن و جز آن که از آن تعبیری نتوان کرد. لطف. انیت. [ اِن ْ نی ی َ ] ( ع مص جعلی ) منسوب به انی : دست کسی برنرسد بشاخ هویت او تا رگ انیت او ز بیخ و بن برنکنی.سنائی.|| انیت عبارت از تحقیق وجود عینی است از جهت رتبت ذاتیه. ( فرهنگ مصطلحات عرفاء سجادی ). رجوع به انی شود. انیت. [ اَ ] ( ع مص ) نالیدن. || اندازه کردن چیزی را. || حسد بردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). انیة. [ اِ ] ( ع اِ ) کلمه انکار است به معنی نه. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). انیة. [ اِن ْ نی ی َ ] ( ع مص جعلی ) ( اصطلاح فلسفی ) تحقق وجود عین است از حیث رتبه ذاتی خود. ( از تعریفات سید جرجانی ). و رجوع به انیت شود.
( آنیت ) لطف ( مصدر ) هستی جود. جمع : انیات توضیح (هستی را انیت خوانند بتازی و ماهیت دیگر است و انیت دیگر. ) منسوب به انی . یا انیت عبارت از تحقق وجود عینی است از جهت رتبت ذاتیه .
[ویکی فقه] انیت یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای مصدر جعلی انّ به معنای ثبوت است. اِنّیّت، مصدر جعلیِ اِنّ و به معنای وجود و ثبوت است. لِمّیّت مصدر جعلیِ لِم، وبه معنای علّیّت و سببیت است. این دو واژه در تبیین دو قسم برهان (انّی و لمّی) کاربرد دارند. حدوسط در قیاس برهانی اگر علت تصدیق ثبوت اکبر برای اصغر یا سلب اکبر از اصغر، هم در عقل و هم در خارج و نفس الامر، باشد قیاس مزبور را «برهان لمّی» گویند، چون مفید لمّیّت و علّیت حکم است، و اگر فقط علت تصدیق در عقل باشد «برهان انّی» گفته می شود، چون فقط مفید انّیّت و ثبوت حکم است. مستندات مقاله در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: (۱) مظفر، محمدرضا، المنطق. ۱. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۳۶۲. ...
ویکی واژه
آنیت اَنِّیَُ جذابیت، کشش. کیفیت غیرقابل بیان در زیبایی (عربی): انیة. هستی، وجود. مفردِ انیات.