فرهنگ معین
(اَژِتُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - سوخت پاش ، پستانک سوراخ دار در مشعل گازوییلی که سوخت به شکل خاصی از آن به بیرون پاشیده می شود. ۲ - دستگاه تزریق سوخت در موتورهای دیزلی یا بنزینی .
(اَژِتُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - سوخت پاش ، پستانک سوراخ دار در مشعل گازوییلی که سوخت به شکل خاصی از آن به بیرون پاشیده می شود. ۲ - دستگاه تزریق سوخت در موتورهای دیزلی یا بنزینی .
وسیله ای که سوخت را به داخل موتورهای دیزلی یا بنزینی تزریق می کند.
انژکتور، تزریق کننده، پاشانه یا افشانک، یک نازل برای تزریق سوخت، هوا و بخار آب تحت فشار می باشد. این وسیله اولین بار توسط یک شخص فرانسوی به نام آنری ژیفار در سال ۱۸۵۸ ( میلادی ) اختراع شد.
انژکتورها از انواع شیرهای سولنوییدی هستند و عمل باز و بسته شدن مجرای خروجی انژکتور توسط فرمان صادره از واحد کنترل ( ECU ) صورت می گیرد برای این منظور در انتهای سوزن انژکتور یک سولنویید وجود دارد که هنگام صدور فرمان از واحد کنترل ( ECU ) جریان ضعیفی از درون سیم پیچ آن عبور کرده و باعث مغناطیسی شدن هسته آن شده و سبب به حرکت درآمدن سوزن انژکتور می گردد.
انژکتورها نقش بسیار مهمی در سیستم سوخت رسانی اتومبیل های امروزی دارند. سوخت رسانی بوسیله انژکتور کامل و بسیار دقیق تر از سوخت رسانی کاربراتوری است. زمان و نحوه پاشش سوخت توسط انژکتورها براحتی توسط واحد کنترل الکترونیکی تنظیم می شود. پاشش سوخت انژکتور میتواند از کمترین زاویه ( حلقه بسته ) تا بیشترین زاویه ( حلقه باز ) تغییر کند. این تغییر نوع پاشش تاثیر بسزایی در کارکرد بهینه موتور در دورهای مختلف دارد. زمان اتصال ولتاژ به سیم پیچ سلونویید انژکتور مقدار پاشش سوخت و ولتاژ متصل شده به سیم پیچ زاویه حلقه پاشش را تعیین میکند.
مهمترین اجزاء انژکتور شامل موارد زیر می باشد :
• ورودی سوخت یا اورینگ
• فیلتر سوخت
• بدنه
• فنر برگشت دهنده یا سلونوئید
• سوزن انژکتور
• خروجی سوخت
• درپوش محافظ
سوخت پاش، پستانک سوراخ دار در مشعل گازوییلی که سوخت به شکل خاصی از آن به بیرون پاشیده میشود.
دستگاه تزریق سوخت در موتورهای دیزلی یا بنزینی.