سامانه تعلیق

دانشنامه عمومی

سامانه تعلیق یا فنربندی ( به انگلیسی: Suspension ) بخشی از خودرو است که باعث می شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سامانه تعلیق از جِرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر و جِرم فنربندی نشده تشکیل شده است.
سامانه تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ ها بر اثر ناهمواری های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ ها با سطح جاده است. در سامانه تعلیق خودرو همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می شود.
• سامانه تعلیق وابسته یا یکپارچه
• سامانه تعلیق مستقل
به طورکلی سامانه های تعلیق به صورت های زیر طبقه بندی می شوند:
طبقه بندی ازنظر استقلال:
و طبقه بندی ازنظر محرک بودن:
و طبقه بندی ازنظر:

ویکی واژه

سامانه‌ای شامل تجهیزات هیدرولیکی (hydraulic) و اجزای اصطکاکی و فنرهای مارپیچ و بیضوی و لاستیکی و هوایی که ازطریق آن بدنۀ وسیلۀ نقلیه بر روی چرخ‌ها قرار می‌گیرد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال فنجان فال فنجان فال نخود فال نخود فال مارگاریتا فال مارگاریتا فال تاروت فال تاروت