اقتصاد خرد
دانشنامه عمومی
اقتصاد خرد، رفتار اقتصادی واحدهای تصمیم گیرنده خرد، انفرادی و کوچک شامل خانوارها و بنگاه های اقتصادی یا خریداران و فروشندگان، مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، و بازارها اعم از بازارهای رقابت کامل، انحصار کامل، رقابت انحصاری، انحصار چند جانبه و درآمدها و هزینه های این بخش ها را بررسی می کند همچنین به توابع تولید، منحنی امکانات تولید، هزینه فرصت و مسائل مربوط به تولید و هزینه ها، بررسی بازار عوامل تولید اعم از سرمایه، زمین و نیروی کار و انواع هزینه ها و توابع هزینه و ارتباط آن با تولید و مقیاس تولید، درآمد و توابع درآمد و بودجه مصرف کننده، کشش های بین سرمایه و نیروی کار، نظریه بازی ها و نظریات مختلف در این رابطه ها می پردازد.
از همه مهمتر به مسائل پایه ای اقتصاد شامل عرضه و تقاضا، انواع کالا و کشش ها، روابط بین کالاها و مطلوبیت ، ترجیحات مصرف کننده، منحنی بی تفاوتی آن ها و تاثیر مالیات و یارانه، سهمیه بندی، جیره بندی و . . . . و سیاست اقتصادی ( سقف قیمت یا کف قیمت ) بر روی آن ها و مازاد رفاه مصرف کننده و تولیدکننده می پردازند.
اقتصاد خرد یا اقتصاد مایکرو به بررسی رفتار واحدهای اقتصادی تصمیم گیرنده انفرادی می پردازد، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می دهد. اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف کننده، رفتار تولیدکننده، تعادل بازار و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، مصرف ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می دهد. به طور خلاصه اقتصاد خرد به مطالعه متغیرهای خرد مانند مثلاً، قیمت در بازار رقابت کامل، می پردازد در حالیکه اقتصاد کلان به مطالعه متغیرهای کلان مانند تورم در یک کشور می پردازد.
دانشنامه آزاد فارسی
شاخه ای از اقتصاد، برای مطالعه دربارۀ واحدهای انفرادی تصمیم گیرنده در اقتصاد. این واحدها عبارت اند از مصرف کننده، مؤسسه، یا صنعت. اقتصاد خُرد، برخلاف اقتصاد کلان، چگونگی عملکرد بازارهای مختلف و چگونگی انتخاب های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پیامدهای این انتخاب ها را بررسی می کند. این بررسی ها از طریق تجزیه و تحلیل چگونگی تعیین قیمت کالاها و مقدار کالاهایی که خرید و فروش می شوند صورت می گیرند. به بیان ساده، اقتصاد خرد در وهلۀ اول، بازاری را تجزیه و تحلیل می کند که در آن رقابت کامل حاکم است، یعنی یک وضعیت نظری که فقط هنگامی وجود دارد که هیچ تولیدکننده یا مصرف کننده ای نتواند به تنهایی تأثیری بر قیمت بازار داشته باشد. در دنیای واقعی، بنابه دلایل مختلف (وجود انحصار، موانع تجارت، و نظیر این ها) همیشه رقابت ناقص است و اقتصاد خُرد، تأثیر این وضعیت بر دستمزدها و قیمت ها را بررسی می کند. زیربنای این موضوعات و سایر مطالب مربوط به اقتصاد خُرد، مفهوم بهینگی یا مطلوبیت است که اولین بار ویلفردو پارتو در قرن ۱۹ آن را مطرح کرد. استنباط پارتو از کارآمدترین وضعیت یک اقتصاد، که در آن تخصیص مجدد منابع بدون ضرر به موقعیت شخص دیگر امکان ندارد، بسیار نافذ و مهم بوده است.