مصادر حدیث الطیر و موارد نقله و توثیق رواته عند اهل السنه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] مصادر حدیث الطیر و موارد نقله و توثیق رواته عند أهل السنة، تألیف شیخ محمدجعفر طبسی، رساله ای است مختصر پیرامون منابع یکی از احادیث شریف پیامبر(ص) در فضیلت حضرت امیرالمؤمنین(ع)، معروف به حدیث طیر و بیان مواردی که این روایت در آنجاها نقل شده و اثبات ثقه بودن راویان حدیث مزبور از نگاه علمای سنی مذهب.
کتاب با دو مقدمه از ناشر و نویسنده آغاز و مطالب در پنج بخش کلی، تنظیم شده است.
در مقدمه نویسنده، به این نکته اشاره گردیده که از جمله احادیث معروفی که شهرت فراوانی میان محدثین دارد، روایتی است معروف به «حدیث طیر مشوی» که خوارزمی (متوفی 568ق)، آن را در کتاب معروف «مقتل الحسین(ع)» از ابن مردویه (متوفی 498ق)، به 120 سند، ذکر کرده و این امر دلالت بر اهمیت این حدیث شریف دارد.
بنا بر محتوای این حدیث، انس، پرند ه ای بریان را خدمت پیامبر(ص)، تقدیم می کند. آن حضرت نام خدا را می برد و مقداری از آن را تناول می کند. سپس عرض می کند: خدایا محبوب ترین فرد نزد خودت و نزد مرا، در اینجا حاضر کن. در همین هنگام، علی(ع) در می زند و انس می پرسد کیست و آن حضرت نام خود را می برد و انس عذر می آورد که پیامبر(ص) مشغول کاری است. چند مرتبه این ماجرا تکرار می شود. سرانجام حضرت امیر(ع) در می زند و صدای خود را بالا می برد و پیامبر(ص) می گوید: انس در را باز کن. وقتی پیامبر(ص) چشمش به علی(ع) می خورد، خندان می شود و ماجرای دعای خود را بازگو می کند و می گوید آن که من خواهان حاضر شدنش بودم، تو بودی....
این حدیث شریف، به اشکال و طرق مختلف و از زبان اشخاص مختلفی مانند انس بن مالک، ابن عباس، ابوسعید خدری، سفینه و جابر بن عبدالله انصاری روایت گردیده و از آنجا که در برخی از کتب، به سند و دلالت آن، اشکال وارد شده، نویسنده، آن را از مهم ترین کتب اهل سنت استخراج نموده، سپس تصریحات علمای بزرگ را درباره آن ذکر کرده، سپس موارد نقل آن و اسامی روات آن را یادآوری نموده و در پایان، اشاره ای مختصر به توثیق برخی از راویان آن نموده و بعضی از کسانی را که حدیث مزبور را جداگانه در جزئی مستقل آورده اند، نام برده است.
برخی از مهم ترین مصادر این حدیث شریف، عبارت است از:

جمله سازی با مصادر حدیث الطیر و موارد نقله و توثیق رواته عند اهل السنه

روايات ساختگى سيف در بيش از هفتاد مصدر از مصادر مهم اسلامى، (652) چون حديث،تاريخ، ادب و غيره در مذهب خلفا راه يافته و در آنها روايات سيف و ساخته هاى او از زمانپيغمبر خدا(ص ) تا زمان معاويه كاملا انتشار يافته است. و كسى كه بيش از ديگران، وپيش از همه، به سيف ارادت ورزيده و اخبار و روايات او را در كتاب خود آورده، امامالمورخين، محمد بن جرير طبرى (653) است كه اخبارى از اينقبيل را آورده است:
این ویژگی موجب گشته تا به راحتی بتوان میان روایات یک باب از جهت سند یا متن یا دلالت و مفهوم بررسی و مقابله انجام داد و زیادی و نقصان میان روایات را با یک نگاه و بدون مراجعه به مصادر گوناگون دریافت.
909- مصادر اين خبر در ابتداى عمره تمتع آمده است. همچنين به زادالمعاد ج 2، ص205 مراجعه شود.
نخستين كسى كه دست به آتش زدن كتابها زده است، عمرو بن خطاب بود كه ما در بحثنظريات مذهب خلفا درباره مصادر تشريعى اسلامى درباره آنبتفصيل بحث خواهيم نمود. ابن سعد در طبقاتش در اين مورد مى نويسد:
2- روايات و اخبار زنديقان به كمك عواملى مانند ابن ابى العوجاء و سيف بن عمر تميمىدر مصادر ما داخل شده اند. (10)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
رقیق
رقیق
کس خل
کس خل
خوار
خوار
اسرار کردن
اسرار کردن