شیعه در برابر معتزله و اشاعره

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شیعه در برابر معتزله و اشاعره، ترجمه کتاب «الشیعة بین الأشاعرة و المعتزلة» هاشم معروف الحسنی است که توسط محمدصادق معروف، به فارسی برگردانده شده است.
مؤلف خود درباره انگیزه تألیف می نویسد: «آنچه مرا به گردآوری این کتاب وادار ساخت، حملات سخت حساب شده برضد امامیه و تهمت های آشکار و نسبت دادن فرقه هایی است به تشیع که آنها را به دروغ و افترا به شیعه چسبانیده اند و امثال اینهاست. اما آنچه بیشتر از همه مرا به این کار برانگیخت، آن است که میان نویسندگان و مؤلفان کتب تاریخ فرق و مذاهب اسلامی این اندیشه رواج یافته که طایفه امامیه در اصول دین از معتزله پیروی می کنند و در این باره مقلد ایشانند.
کتاب، متشکل است از: دو مقدمه از مترجم و مؤلف، دو پیشگفتار از مؤلف، متن کتاب در پنج بخش و یک خلاصه.
اختلافات مذهبی مسلمانان سه ریشه اصلی دارد: نخستین آنها موضوع خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) است که بر اثر آن امت اسلام به دو جامعه شیعی و سنی تقسیم شده و فرقه خوارج در نتیجه جدال شدیدی که پس از جنگ صفین و داستان حکمیت در میان مسلمانان روی داد، پدید آمده است.
دومین اختلاف مسلمانان در اصول و مسائل اعتقادی است که سبب پیدایش مذاهب کلامی متعددی شده که عمده ترین آنها مذاهب معتزله، اشاعره و مرجئه است. پیروان این مذهب ها هرکدام درباره اصول دین، مبانی و اعتقادات خاصی برای خود دارند. سومین اختلاف در احکام و فروع دین است که در نتیجه آن مذاهب فقهی مختلفی پیدا شد که مهم ترین آنها مذهب حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی است و هریک از این فرقه ها دارای فقهی جداگانه می باشند. روشن است که اختلاف دوم و سوم از اختلاف نخست سرچشمه گرفته و منشأ آن انحرافی بوده که در مسیر حقیقت خلافت روی داده است.
مباحثی که به عقاید و اصول دین مربوط می شود علم کلام و آنچه با فروع دین ارتباط دارد فقه نام دارد... کتاب حاضر علاوه بر ذکر تاریخ تشیع و گروه های منتسب به آن، مشتمل بر مباحث کلامی و مسائل اعتقادی عمده ترین فرقه های اسلامی و تاریخ و چگونگی پیدایش آنهاست.

جمله سازی با شیعه در برابر معتزله و اشاعره

نخست، تفتيش عقايد مذهبى (المحنة ) عليه راويان عامه كه از سوى ((مامون ))و با حمايت(( معتزله ))اعمال مى شد را ممنوع ساخت و ايشان و هواداران آنان را به پذيرش شعارهاىضد شيعى ترغيب كرد.
و نيز لازمه مذهب تفويض منسوب به معتزله اين است كه براى خدا شركاقايل شوند؛ زيرا وقتى كه گفتندخلق مستقل وفاعل ما يشاء هستند پس در جهت فاعليت رديف حق تعالى هستند خصوصاقول بعضى از معتزله كه قدرت خداوند را نسبت به مقدرات عباد، نفى مى كنند.
11.اصل امر به معروف و نهى از منكر مورد قبول همه مسلمين است و اختلاف در مراتب وشرايط آن است. معتزله براى آن شروطى مثلاحتمال تاءثير و عدم مفسده قائل اند و آن را محدود به زبان و قلب هم نمى دانند.
آنگاه اضافه كرده كه معتزله مى گويند: از حسن روايت شده كه گفته است معناى جمله موردبحث اين است كه يك دسته شقيند به عملشان و يك دسته سعيدند به عملشان. و ليكن مانمى توانيم به خاطر اينگونه روايات از دليل قاطع خود دست برداريم علاوه بر اينكهشقى بودن شقى به خاطر عملش و سعيد بودن سعيد به خاطر عملش با مذهب ما منافاتىندارد، زيرا مى گوييم عمل زشت شقى و عمل نيك سعيد هم به قضاء و قدر خداست،
جنگ بین امین و مأمون سرانجام در سال ۱۹۸، با قتل امین، به پایان رسید. به نوشته یعقوبی، مأمون، حاتم را به حکومت ارمنستان برگزید و حاتم زمانی به آنجا رسید که اختلاف و دشمنی میان معتزله و اهل سنّت شدت گرفته بود، اما بعداً با هم سازش کردند.
و نيز ضعف گفتار آن مفسر ديگر كه از معتزله است و با آيهاستدلال كرده بر اينكه: مرتكب هر گناه كبيره در آتش دوزخ مخلد است چون فرموده: (ومن عاد... ) و ما در سابق بيانى داشتيم كه هم اين گفتار واستدلال را توضيح مى دهد و هم پاسخش را مى گويد.