دستاوردهای عرضه حدیث

بررسی تاریخچه عرضه حدیث در عصر حضور ائمه اطهار نشان می‌دهد که این عمل، ابزاری حیاتی برای اطمینان از صحت و درک صحیح متون دینی بوده است. هدف اصلی از این اقدام، اعتبارسنجی روایات منسوب به اهل بیت (ع) و کشف دقیق مراد و مقصود اصلی گوینده معصوم (ع) بوده است تا قابلیت کاربرد حدیث در مسائل مختلف شرعی و اعتقادی تثبیت شود. این فرآیند، خود شامل سه مرحله بنیادین و عقلایی است که در هر گفت‌وگو یا نقل قولی جاری است: نخست، اطمینان از صدور روایت؛ دوم، کشف مراد و مقصود اصلی متکلم؛ و سوم، احراز جهت صدور. این ساختار منطقی، قابلیت عرضه حدیث را برای رفع ابهامات گوناگون نمایان می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب آغاز فرآیند عرضه می‌شد، شک و تردید راویان یا عالمان در مورد صدور یک روایت خاص از معصوم (ع) بود. این تردید ریشه‌های متعددی داشت؛ گاه مسیر و طریق نقل روایت (سند) فاقد اعتبار کافی یا دچار نقص بود، و گاه دیگر، مضمون حدیث چنان غیرعادی یا خلاف ظاهر به نظر می‌رسید که باور اولیه به صحت آن را دشوار می‌ساخت. در مواجهه با این‌گونه موارد، اقدام به عرضه حدیث صورت می‌گرفت تا از طریق استماع مستقیم از امام یا مرجع، ابهام سندی یا محتوایی برطرف شود و اطمینان کامل نسبت به سندیت یا معنای صحیح روایت حاصل گردد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در این مقاله به اهداف، انگیزه ها و دستاوردهای عرضه حدیث در طول دوره حضور امامان معصوم (علیهم السلام) پرداخته می شود تا روش عرضه بتواند قابلیت خود را برای کاربردهای گوناگون نشان دهد.
توجه به چگونگی و ادب عرضه، مراحل متعدّد آن را روشن می کند؛ مرحله هایی عقلایی، عمومی و جاری در هر گفته، یعنی همان: اطمینان از صدور، کشف مراد و مقصود اصلی و احراز جهت صدور.می توان این بخش را همین گونه سامان داد؛ امّا از آنجا که گاه عرضه ای به جهت تردیدی آغاز شده و به دستاوردی دیگر و یا بیشتر رسیده است، مطالب و نمونه ها به گونه پیش رو، دسته بندی می گردد:
شک در صدور حدیث
عامل مهم عرضه، شک و تردید در صدور روایت منسوب به یکی از معصومان است.این شک، سرچشمه های متعدّدی دارد.گاه طریق و مسیر روایت، معیّن و معتبر نیست، یا نارسایی متنی دارد و گاه چنان مضمون عجیبی دارد که باور آن در آغاز مشکل می نماید.برای هر یک از این زمینه ها، نمونه های فراوانی وجود دارد که به برخی در سیر تاریخی عرضه اشاره شد و چند نمونه نیز در اینجا می آوریم.
← بی اعتمادی به طریق حدیث
راویان بسیاری، افزون بر جستجو در سند روایت، به کاوش در متن آن نیز اهمیت می دادند.برخی از اینان، حتی روایتهایی معتبر یا مشهور را به جهت برداشت غیر مطابق با منظور اصلی گوینده اش، برنمی تابیدند و به عرضه آن می پرداختند.گاه نیز راوی به دنبال دقیق تر کردن تصور خود، تصحیح متن و یا درک بیشتر و بیشتر از حدیث بود.
← فهم نادرست
...

جمله سازی با دستاوردهای عرضه حدیث

اصلی‌ترین هدف در تأسیس انجمن، ایجاد یک تشکل صنفی برای طراحان گرافیک ایران، و ارائه تعریفی از جایگاه طراحی گرافیک در جامعه بود. بنابراین رسمیت‌بخشیدن به حرفه طراحی گرافیک یکی از دستاوردهای مهم انجمن بود و در کنارش خیلی موارد دیگر هم پدید آمد.