از دیگر تأثیرات علمای دیوبندی، گرایش به تصوف بود. اینان برای رسیدن به تزکیه ی روحانی و اخلاقی، با مرشدانی در شبه قاره ی هند مرتبط بودند. علمای دیوبند پس از بازگشت به ایران، هم چنان پیوند خویش را با صوفیان نقشبندیه ی هرات حفظ کرده و با آن ها به عنوان مرید بیعت می کردند؛ لیکن به علت رسوخ برخی اعمال ناشایست در بین خلفای آن ها در بلوچستان، این روابط قطع شد.
حکمت نظری دانشی است که غایت آن تزکیه نفس، تنها از طریق صورت ادراکی حاصل شده برای آن است. به عبارت دیگر، حکمت نظری دانشی است که غایت آن حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست و مقصود از آن تنها حصول رأی و نظر (در مقابل عمل) است، مانند علم توحید و هیئت. جان کلام آنکه غایت حکمت نظری «حق» است.
از دیگر تأثیرات علمای دیوبندی، گرایش به تصوف بود. اینان برای رسیدن به تزکیه ی روحانی و اخلاقی، با مرشدانی در شبه قاره ی هند مرتبط بودند. علمای دیوبند پس از بازگشت به ایران، هم چنان پیوند خویش را با صوفیان نقشبندیه ی هرات حفظ کرده و با آن ها به عنوان مرید بیعت می کردند؛ لیکن به علت رسوخ برخی اعمال ناشایست در بین خلفای آن ها در بلوچستان، این روابط قطع شد.
حکمت نظری دانشی است که غایت آن تزکیه نفس، تنها از طریق صورت ادراکی حاصل شده برای آن است. به عبارت دیگر، حکمت نظری دانشی است که غایت آن حصول اعتقاد یقینی به احوال و احکام موجوداتی است که وجود آنها وابسته به فعل انسان نیست و مقصود از آن تنها حصول رأی و نظر (در مقابل عمل) است، مانند علم توحید و هیئت. جان کلام آنکه غایت حکمت نظری «حق» است.