بهداشت مسجدالحرام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بهداشت مسجدالحرام (قرآن). تطهیر بدن از چرک و آلودگی، برای ورود به مسجدالحرام امری الزامی است که خدا در قرآن کریم بدان اشاره فرموده است.
تطهیر بدن از چرک و آلودگی، برای ورود به مسجدالحرام امری الزامی است: «ثم لیقضوا تفثهم ولیوفوا نذورهم ولیطوفوا بالبیت العتیق» بعد از آن باید آلودگیها را از خود بر طرف سازند و به نذرهای خود وفا کنند، و بر گرد خانه گرامی کعبه طواف نمایند.
معنای لغوی تفث
(«تفث» در لغت به معنای چرک و کثافت است و در روایات به گرفتن ناخن، شارب و مانند آن و نیز به برطرف کردن چرک تفسیر شده است. ) کلمه تفث به معنای چرک بدن است. و قضای تفث به معنای زایل کردن هر چیزی است که به خاطر احرام در بدن پیدا شده، مانند ناخن، مو، و امثال آن. و قضای تفث، کنایه است از بیرون شدن از احرام. و به گفته بعضی در اصل به چرکهای زیر ناخن و مانند آن گفته می شود.گر چه بعضی از ارباب لغت منکر وجود چنین ریشه ای در لغت عرب شده اند ولی گفته ای را که راغب در مفردات آورده که یک عرب بیابانی به مخاطب خود که بسیار کثیف و آلوده بود گفت: ما اتفثک و ادرنک؟: چقدر کثیف و آلوده ای؟ دلیل بر این است که این واژه عربی است و ریشه در لغت عرب دارد.
معنای تفث در روایات
در روایات اسلامی نیز کرارا این جمله، به گرفتن ناخن و پاکیزه کردن بدن و کنار گذاشتن احرام تفسیر شده است، و به تعبیر دیگر این جمله اشاره به برنامه تقصیر است که از مناسک حج محسوب می شود. در بعضی از روایات نیز به تراشیدن سر که یکی دیگر از طرق تقصیر است تفسیر شده. در کنز العرفان از ابن عباس نقل شده که در تفسیر این آیه می گفت: منظور انجام تمام مناسک حج است. ولی هیچگونه دلیلی بر گفته ابن عباس در اینجا نداریم.
حدیث حضرت امام صادق
...

جمله سازی با بهداشت مسجدالحرام

O امام صادق عليه السّلام با توجّه به جمله ى (اوّل بيت ) فرمودند: چون مردم مكّه بعد از كعبه گرد آن جمع شده اند، پس حقّ اولويّت با كعبه است و لذا براى توسعه ى مسجدالحرام مى توان خانه هاى اطراف كعبه را به نفع حرم خراب كرد.(110)
ابن عباس گويد: همراه حسن به على عليهماالسلام در مسجدالحرام بودم و او درحال ا عتكاف مشغول طواف كعبه بود، يكى از شيعيان دامن حضرت را گرفت و عرضه داشت: اى فرزند رسول خدا همانا به فلان شخص بدهكار هستم اگر روا ميدانى آن را براى منبپرداز؟ امام فرمود: سوگند به پروردگار اين خانه چيزى نزد من نيست. آن شخصعرض كرد: اگر بتوانى براى من مهلت بگير چون مرا به زندان تهديد كرده است.
لذا بعضى از شخصيّت ها همانند: مالك بن دنيار، ثابت بنانى، ايّوب سجستانى، حبيبفارسى و... جهت نيايش و نياز به درگاه خداوندمتعال وارد مسجدالحرام شده و كعبه الهى را طواف كردند؛ وليكن هر چه دعا و استغاثهكردند، نتيجه اى حاصل نشد و باران نيامد.
يعنى: (پاك و منزه است خدايى كه بنده خود (محمد صلى الله عليه و آله ) را در يك شباز مسجدالحرام (مكه ) به مسجد اقصى برد؛ مسجدى كه در اطراف آن بركت گذاشته ايمتا بعضى از آيات خود را به او نشان دهيم. خداوند شنوا و داناست ).
البته در اين باره امام راحل قدس سره اعتكاف در غير مسجدالحرام و مسجد النبى و مسجدكوفه و مسجد بصره را محل اشكال دانسته و نيت رجاء را در آن ها احتياط واجب مى شمارند.