انبارۀ کمکی اگزوز
جمله سازی با انبارۀ کمکی اگزوز
پس از تصویب قوانین هوای پاک در سالهای ۱۹۵۶، ۱۹۶۸و ۱۹۷۰ در بریتانیا، جانسون متی نخستین کاتالیست مورد استفاده در مبدلهای کاتالیزوری را در جهان تولید کرد تا به کمتر شدن مواد آلاینده از اگزوز خودرو کمک شایانی کرده باشد. قابل توجه است که هماکنون از هر سه خودروی تولید شده در جهان، یکی از مبدلهای تولید شده توسط جانسون متی استفاده میکند.
لوتوس برای این موتور از سیستمهای ورودی و اگزوز متفاوت، و سیستمهای الکترونیکی مدیریت موتور ساخت خود استفاده کرد که نتیجهٔ این تغییرات افزایش نیروی تولیدی این موتور به میزان ۱۰ اسب بخار و دستیابی به بیشترین توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر (۱۳۳ پوند-فوت) بود.
حداکثر دریچه گاز و دور در دقیقه گازهای خروجی از اگزوز از هدرزهای باز، حدود ۹۰۰–۱٬۱۰۰ پوند-نیرو (۴٫۰–۴٫۹ کیلونیوتن) استفاده میکند که نیروی رو به پایین زیادی تولید میکند. ایرفویل عظیم جلو و پشت چرخهای عقب نیز نیروی بسیار بیشتری حدود ۱۲٬۰۰۰ پوند-نیرو (۵۳٫۴ کیلونیوتن) تولید میکند تا ماشین به سرعت حدود ۳۳۰ مایل بر ساعت (۵۳۱٫۱ کیلومتر بر ساعت) میرسد.
بهکارگیری هوا بهجای نیروی ضدگشتاور در بالگرد بریتانیایی سییروا دابلیو-۹ در سال ۱۹۴۵ بهکار رفت. در سال ۱۹۵۷ نیز شرکت اسپانیایی ایروتکنیکا با نصب یک توربین در مسیر اگزوز موتور بالگرد، گازهای اگزوز را بعنوان نیروی ضدگشتاور در دُم بهکار میبرد. این بالگرد ایروتکنیکا ایسی-۱۴ نام داشت.
بنزین همچنین یکی از منابع گازهای آلایندهاست. حتی بنزینی که دارای سرب یا گوگرد یا دیگر ترکیبات شیمیایی نباشد. اگزوز موتوری که در حال حرکت است تولید دیاکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن میکند. علاوه بر این بنزین نسوخته پس از تبخیر از مخزن در جو با نور خورشید واکنش داده و تولید مهدود فتوشیمیایی میکند. افزودن اتانول فراریت بنزین را افزایش میدهد.
تنها تفاوت ظاهری بین نسخه الکتریکی دورسن جی ۶۰ و نسخه بنزینی به جلوپنجره محدود می شود. دورسن جی ۶۰ ای دارای مشبکهای مشبک با یک درگاه شارژ یکپارچه در مرکز است که در مقابل شکافهای افقی در دورسن جی ۶۰ قرار دارد، در حالی که بقیه خودرو تا حد زیادی بین دو نسخه از جمله لولههای اگزوز تقلبی در سپر عقب مشترک است.