اقانیم العلی فی احوال ام القری

دانشنامه اسلامی

[ویکی حج] اقانیم العلی فی احوال ام القری رساله ای در تاریخ مکه نوشته مولا احمد بن حسن یزدی مشهدی است. از این رساله اثری نیست و تنها آقابزرگ تهرانی از آن یاد کرده، این کتاب رساله ای به زبان فارسی در مورد تاریخ مکه بوده، که محتوایی از آن در دست نیست.
نویسنده این رساله، از عالمان و واعظان یزدی مقیم مشهد بوده که به سال 1288ق. به حج مشرّف شده و به سال 1310ق. در مشهد درگذشته است. از رسالۀ او اثری در دست نیست. آقابزرگ تهرانی از این رساله یاد کرده و گویا خود آن را ندیده و نامش را در کتاب دیگر مولا احمد، نواصیص العجب فی زیارة رجب، یافته است. به گفته او، این اثر، رساله ای فارسی در تاریخ مکه بوده و از محتوای کتاب جز این اطلاعی در دست نیست. فهرست واره منزوی این اثر را در تاریخ و جغرافیا دانسته است.
آقابزرگ 17 اثر به مولا احمد یزدی نسبت داده که از آن میان، خود وی تنها نواصیص العجب را دیده و تصریح کرده که این اثر در ایران به چاپ رسیده است. کتابشناسان دیگر نیز به تبع آقابزرگ از این کتاب یاد کرده اند.
[ویکی فقه] اقانیم العلی فی احوال ام القری (کتاب). اقانیم العلی فی احوال ام القری رساله ای در تاریخ مکه، نوشته مولا احمد بن حسن یزدی مشهدی می باشد.
نویسنده این رساله، از عالمان و واعظان یزدی مقیم مشهد بوده که به سال ۱۲۸۸ق. به حج مشرف شده و به سال ۱۳۱۰ق. در مشهد درگذشته است. از رسالۀ او اثری در دست نیست. آقا بزرگ تهرانی از این رساله یاد کرده و گویا خود آن را ندیده و نامش را در کتاب دیگر مولا احمد، نواصیص العجب فی زیارة رجب، یافته است. به گفته او، این اثر، رساله ای فارسی در تاریخ مکه بوده و از محتوای کتاب جز این اطلاعی در دست نیست.فهرست واره منزوی این اثر را در تاریخ و جغرافیا دانسته است. آقا بزرگ ۱۷ اثر به مولا احمد یزدی نسبت داده که از آن میان، خود وی تنها نواصیص العجب را دیده و تصریح کرده که این اثر در ایران به چاپ رسیده است. کتابشناسان دیگر نیز به تبع آقا بزرگ از این کتاب یاد کرده اند.
منابع مقاله
الذریعة الی تصانیف الشیعه: آقا بزرگ تهرانی (م. ۱۳۸۹ق.)، بیروت، دار الاضواء، ۱۴۰۳ق؛ فهرستواره کتاب های فارسی: احمد منزوی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ۱۳۷۴ش؛ معجم ما کتب فی الحج و الزیاره: عبدالجبار الرفاعی، دار مشعر، ۱۴۲۷ق.

جمله سازی با اقانیم العلی فی احوال ام القری

💡 چنین استدلال شده‌است که اقانیم پدر، پسر و روح القدس در این فرمول به موازات یکدیگر مطرح گشته‌اند. همچنین نکتهٔ ظریفی که در این فرمول گنجانده شده کلمهٔ «نام» می‌باشد که نه به صورت جمع بلکه به صورت مفرد به کار برده شده که می‌تواند به یک نهاد و وجود این سه اقنوم دلالت داشته باشد.

💡 ب) او پارقلیطای دیگری است که برای همیشه و تا انقراض جهان شخصیت و آئین اش بر بشریت حکومت می‌کند. اگر پارقلیطا روح القدس باشد پارقلیطای دیگر روح القدس دیگر است و این مطلب اعتقادات خود مسیحیان را زیر سؤال می‌برد که می‌گویند خدا در سه جزء پدر و پسر و روح القدس جلوه گر است؛ زیرا عده اقانیم را از ۳ به ۴ و بیشتر افزایش می‌دهد و این خود مخالف تثلیث مورد ادعای آنهاست.

💡 سه اقانیم‌ روشنش به جهان هست عقل و تمدن و وجدان

💡 چنین استدلال شده‌است که اقانیم پدر، پسر و روح القدس در این فرمول به موازات یکدیگر مطرح گشته‌اند. همچنین نکتهٔ ظریفی که در این فرمول گنجانده شده کلمهٔ «نام» می‌باشد که نه به صورت جمع بلکه به صورت مفرد به کار برده شده که می‌تواند به یک نهاد و وجود این سه اقنوم دلالت داشته باشد.