نضره
دانشنامه اسلامی
معنی نَّاضِرَةٌ: با طراوت و شاداب و خرم و زیبا (نضره و نضارت چهره و درخت و امثال آن به معنای خرمی و زیبایی و بهجت آنها )
ریشه کلمه:
نضر (۳ بار)
«نَضْرَةً» به معنای طراوت و خرمی و شادابی خاصی است که بر اثر وفور نعمت و رفاه به انسان دست می دهد، آری، رنگ رخسار آنها در آن روز از آرامش و نشاط درونی آنان خبر می دهد.
نضر و نضارت به معنی طراوت و زیبایی است. راغب گوید: «اَلنَّضْرَةُ: اَلْحُسْنُ کَالنِضارَةِ» در مصباح نیز آن را زیبایی و نضیر را زیبا گفته است در نهج البلاغه خطبه 219 فرموده: «کَلَحَتِ الْوُجُوهُ النَّواضِرُ» چهرههای زیبا، بدمنظر شدند.. چهرههایی در آن روز با طراوت و زیبااند و به نعمت خدا نگاه میکنند.. در چهرههای آنها طراوت نعمت را مشاهده میکنی که نعمت خوش منظرشان کرده است.. خدا در ظاهرشان طراوت و زیبایی و در قلوبشان شادی قرار داده است.
جمله سازی با نضره
3. و باز در تفسير طبرى از ابو نضره از دو طريق آمده كه گفت: از ابن عباس دربارهازدواج موقت پرسيدم. در پاسخ گفت: آيا سوره نساء را خوانده اى ؟ گفتم: آرى، آن راخوانده ام. گفت: نخوانده اى: فما استمتعتم به منهن - الىاجل مسمى -...گفتم: اگر آن را چنين خوانده بودم، از تو نمى پرسيدم. گفت: آرى اينچنين است.
در صحيح مسلم از قول ابو نضره آمده است كه گفت: در نزد جابر بن عبدالله انصارىنشسته بودم كه كسى به خدمت او رسيد و گفت: ابن عباس و عبدالله زبير در امر عمرهتمتع و ازدواج موقت با هم اختلاف نظر دارند. جابر گفت: ما هر دو را در زمان پيامبر خدا(ص ) انجام مى داديم، تا اينكه عمر ما را از آنها ممنوع كرد، و ما هم كوتاه آمديم (734).
و در صحيح مسلم از ابى نضره روايت شده كه گفت: من نزد جابر بن عبداللّه بودم، كهمردى ناشناس وارد شد، و گفت ابن عباس و ابن زبير بر سر مساءله متعه زنان و متعه حجاختلاف دارند، جابر گفت ما اين دو متعه را در زمانرسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) انجام مى داديم، تا آنكه عمر ما را از آن نهى كرد، وديگر انجام نمى دهيم.
و حاكم در مستدرك به سند خود از ابى نضره روايت آورده كه گفت: من آيه (فمااستمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فريضة ) را نزد ابن عباس اينطور خواندم، (فمااستمتعتم به منهن الى اجل مسمىّ) و گفتم: ما اينطور قرائت نمى كنيم ابن عباس گفت بهخدا سوگند خدا همينطور آن را نازل كرده است.