تغایر اجزای قیاس با اجزای نتیجه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تغایر اجزای قیاس با اجزای نتیجه یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و از اسباب مغالطه معنوی تالیف قیاسی است.
استدلال قیاسی از دو مقدمه و یک نتیجه تشکیل می شود و مقدمات، مواد استدلال هستند و نتیجه، قضیه ای است که از آنها استنباط می شود. یکی از اسباب مغالطه معنویِ تالیف قیاسی، این است که اجزای مقدمه قیاس با اجزای نتیجه متغایر باشند؛ به دیگر سخن، حد اصغر و حد اکبر در دو مقدمه با نتیجه مختلف باشند؛ مانند آنکه گفته شود: «انسان کلی است» و «کلی در خارج وجود ندارد؛ پس انسان در خارج وجود ندارد». در این مثال، موضوع نتیجه با موضوع صغرا مغایرت دارد، زیرا موضوع در صغرا ذهنی است، ولی موضوع در نتیجه، انسان خارجی است. نتیجه صحیح آن است که گفته شود: «انسان ذهنی در خارج وجود ندارد».
اتحاد در قیاس
توضیح اینکه در قیاس، سه اتحاد شرط است: ۱. اتحاد موضوع نتیجه با یکی از اجزای صغرا (موضوع یا محمول)؛ ۲. اتحاد محمول نتیجه با یکی از اجزای کبرا؛ ۳. اتحاد حدوسط در صغرا و کبرا. گاهی بین این امور اختلافی وجود دارد که سبب عدم اتحاد آنها می شود، ولی این اختلاف آشکار نیست و اجزا در ظاهر متحد به نظر می آیند و همین امر باعث حصول نتیجه غلط می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شهاب الدین سهروردی، یحیی بن حبش، منطق التلویحات.• مشکوةالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه.
...

جمله سازی با تغایر اجزای قیاس با اجزای نتیجه

در سال ۲۰۱۴، محققان با استفاده از لیزر ماده قابل قیاس با مادرمروارید را از حکاکی شبکه «میکروترک‌های» موج‌دار سه‌بعدی در شیشه ساختند. هنگامی که صفحات در معرض لیزر قرار گرفتند، میکروترک‌ها انرژی را جذب و پراکنده می‌کردند و باعث شدند شیشه خرد نشود. روی هم رفته، شیشه بهبودیافته ۲۰۰ برابر سخت‌تر از شیشه بهبود نیافته می‌باشد.
او عمدتاً در شهر آتن پرستش می‌شد، اما در سایر مناطق همچون مراکز تولیدی و صنعتی یونان نیز مورد پرستش قرار می‌گرفت. نمادهای مرتبط با او آتش، چکش، سندان و یک جفت انبر بودند. او قابل قیاس با وولکان در اساطیر روم باستان است.
در قیاس با سایر افراد هم رده‌اش که توانستند بعدها به ورماخت بپیوندند، فعالیت جنگی او چندان چشمگیر نبود اما توانست مهارت خود به عنوان افسر ستاد را نشان دهد و جزو رایشسور گردد..
این که سافو خرد و کوتاه بوده‌است باید برداشتی از یکی از پاره‌شعرهایش باشد که می‌گوید دستانش به آسمان نمی‌رسد زیرا که خرد است. پرسش این‌جاست که او آیا این‌جا از تن و جسم می‌گوید یا که در قیاس با کهکشانِ بزرگ، خود را خرد و ناچیز می‌شمارد. چهرهٔ سافو بر سکه‌ها و گلدان‌ها به زیبایی ایزدبانوانهٔ آفرودیت نقش شده‌اند. زیبایی درونی سافو هم به بیانِ هم‌عصرانش آمده‌است و هم در شعرهای خودش.
موشک رعد-۵۰۰ دارای وزنی حدوداً دو تُن است. سر جنگی آن نیز دارای قدرت انفجاری بالا و دقت اصابت این موشک به هدفِ مورد نظر، کمتر از پنج متر است. وزن آن هم در قیاس با موشک فاتح-۱۱۰ به نصف کاهش یافته است. همچنین، این موشکِ بالستیک علاوه بر قسمت بدنه، در قسمت سیستم پیشران هم مجهز به سامانه کامپوزیتی است.