امامان دوازده گانه در احادیث نبوی

در متون روایی فریقین، احادیث متعددی دربارهٔ تعداد و اسامی اوصیای پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و پیشوایان امت اسلامی پس از ایشان نقل شده است. این روایات، جایگاه ویژه‌ای در تبیین مسئلهٔ امامت و رهبری جامعهٔ اسلامی دارند. از جمله مشهورترین این روایات، حدیث اثنی عشر خلیفه است که در منابع معتبر شیعه و اهل سنت آمده و بر وجود دوازده جانشین برای پیامبر اسلام دلالت دارد. شیخ صدوق در کتاب «کمال‌الدین» با استناد به این حدیث، امامت ائمهٔ دوازده‌گانهٔ شیعه را به‌عنوان تنها تفسیر منطبق با این روایت معرفی می‌کند و آن را دلیلی روشن بر حقانیت آنان می‌داند. وی استدلال می‌نماید که همان‌گونه که علم غیبِ پیامبر، نشانهٔ صدق نبوت ایشان بود، علم گسترده و بدون تحصیل ائمه به احکام دین و وقایع جهان نیز نشان می‌دهد که سرچشمهٔ دانش آنان، پیامبر و عالم غیب است و همین، شایستگی بی‌بدیل آنان برای تصدی مقام امامت است.

یکی دیگر از احادیث کلیدی در این زمینه، حدیث سفینه است که با سندهای متعدد در منابع اهل سنت نیز نقل شده است. در این حدیث، پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) می‌فرمایند: «إِنَّ مَثَلَ أَهْلِ بَيْتِي فِيكُمْ كَسَفِينَةِ نُوحٍ، مَنْ رَكِبَهَا نَجَا، وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ». این تشبیه گویا، اهل‌بیت پیامبر را به کشتی نجات‌بخش نوح تشبیه می‌کند که رستگاری در پیروی و تمسک به آنان، و هلاکت در دوری و تخلف از ایشان است. این حدیث، ضمن تأکید بر لزوم مراجعه به اهل‌بیت در مسائل دینی و تبعیت از دستورهایشان، به‌طور ضمنی بر مصونیت آنان از خطا و گناه (عصمت) دلالت دارد؛ چرا که در غیر این صورت، تشبیه آنان به کشتی نجات‌بخش، معنای خود را از دست می‌دهد.

با جمع‌بندی این دو دسته از روایات و شواهد مشابه دیگر، می‌توان نتیجه گرفت که از منظر روایی، پیامبر اسلام به‌صورت صریح و ضمنی، به مسئلهٔ جانشینی و تعداد و ویژگی‌های پیشوایان پس از خود اشاره کرده‌اند. این روایات در مکتب تشیع، به‌صورت منسجم و نظام‌مند، بر امامت دوازده امام تفسیر و تبیین شده‌اند. تمسک به این مسیر، به‌عنوان تنها راه نجات از گمراهی و ضلالت، محور اصلی این آموزه‌های روایی را تشکیل می‌دهد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در احادیث نبوی که از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده، تعداد و نام اوصیای پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و پیشوایان امت اسلامی پس از او بیان شده است، در این مقاله به بررسی برخی از این روایات پرداخته می شود.
در روایات مختلفی تعداد و نام اوصیای پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و پیشوایان امت اسلامی ذکر شده است:
← دوازده خلیفه
در این جا دلیلی روشن بر امامت امامان شیعه وجود دارد که شیخ صدوق ( رحمة الله علیه) در کتاب «کمال الدین» بیان نموده است و حاصل آن این است که یکی از دلایل نبوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) این بود که آن حضرت بدون این که نزد کسی علم بیاموزد سرگذشت پیامبران و اقوام پیشین را می دانست. و این مطلب، دلیل روشنی بر صدق دعوی نبوت او بود، و این که او دانش خود را از عالم غیب می آموزد.امامان شیعه نیز از هیچ کس کسب دانش نکردند، با این حال از همه مردم زمان خود به احکام دین و حوادث جهان داناتر بودند، و هر مسئله ای که از آنان سؤال می شد، بی درنگ و به بهترین وجه پاسخ می گفتند. بنابراین، از این جا روشن می شود که سرچشمه علم و دانش آنان، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و بالنتیجه جهان غیب بوده است.بدیهی است تنها چنین افرادی شایسته ترین افراد برای احراز مقام امامت و جانشینی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) می باشند.
حدیث سفینه و رهبری اهل بیت
حدیث سفینه، حدیثی است از پیامبر درباره اهل بیت (علیهم السّلام) پیامبر در این حدث، اهل بیت خود را به کشتی نوح(علیه السّلام) تشبیه کرده و فرموده است:متن حدیث چنین است:«ان مثل اهل بیتی کسفینة نوح من رکبها نجی، و من تخلف عنها غرق». (بنابر تحقیق مؤلف «عبقات الانوار» میر حامد حسین هرندی، حدیث سفینه، توسط نود نفر از مشاهیر علمای اهل سنت روایت شده است، چنان که در کتاب «احقاق الحق» از افراد دیگری نیز روایت شده است، امام شرف الدین عاملی در کتاب «المراجعات» (مراجعه هشتم) آن را از کتاب المستدرک حاکم نیشابوری (ج سوم، ص۱۵۱) نقل کرده است، حافظ سلیمان حنفی نیز در کتاب «ینابیع المودة» (باب چهارم) آن را به طرق مختلف روایت کرده است.)به تحقیق، اهل بیت من همانند کشتی نوح (علیه السّلام) است که هر کس سوار آن شد، نجات یافت؛ و هر کس از آن تخلف کرد، غرق شد.از تشبیه اهل بیت پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به کشتی نوح (علیه السّلام) نتیجه می گیریم که دوستی اهل بیت و رجوع به آنان در احکام دین و پیروی از دستورهای آنان، سبب نجات از گمراهی است، چنان که تخلف از آنان مایه غرق شدن در دریای ضلالت و هلاکت است. و این همه در صورتی میسر است که اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از خطا و انحراف مصون باشند.
← دلالت حدیث
...

جمله سازی با امامان دوازده گانه در احادیث نبوی

دوازده امامیان بر این باور هستند که امامان دوازده‌گانه جانشینان معنوی و سیاسی محمد هستند و امامان نه تنها بر امت اسلامی به عدالت حکومت می‌کنند، بلکه قادر به حفظ و تفسیر شریعت و معنای باطنی قرآن نیز هستند. سنت محمد و ائمه را راهنما و الگوی جامعهٔ مسلمانان می‌دانند. این امامان را معصوم می‌پندارند و معتقدند که آنان به حکم الهی یا نص از طریق محمد انتخاب شده‌اند.