در میان استدلالهای اهل سنت برای انکار حوادث مرتبط با شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، نامۀ ششم نهجالبلاغه جایگاه ویژهای دارد. این نامه که از سوی امام علی (علیه السلام) خطاب به معاویه نگاشته شده است، بر ضرورت بیعت معاویه با آن حضرت تأکید میکند. اهل سنت با استناد به محتوای این نامه، ادعا میکنند که حوادث مربوط به بیعتگیری از امام علی (علیه السلام) در دوران خلفا، مطابق با سیرۀ خود آن حضرت بوده و بنابراین، هرگونه برخورد ناشایست با خانه و حریم ایشان از جمله حوادث منجر به شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) را رد میکنند.
در مقابل این دیدگاه، آنان به رفتار محترمانۀ خلفا بهویژه ابوبکر با دختر گرامی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) اشاره کرده و تأکید میکنند که توصیۀ صریح ابوبکر مبنی بر «اَرْقِبُوا مُحَمَّداً صلیاللهعلیهوآله فی أَهْلِ بَیْتِهِ» گویای مراعات کامل احترام اهل بیت (علیهم السلام) از سوی همگان بوده است. بر این اساس، آنان هرگونه روایت حاکی از هتک حرمت خانهی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یا فشار برای بیعت را مخالف سیرۀ مسلم تاریخی و گفتار امام علی (علیه السلام) در نامۀ مذکور میدانند.
با این حال، نقد و بررسی این استدلال نشان میدهد که استناد به نامۀ ششم نهجالبلاغه برای توجیه حوادث دوران بیعتگیری و انکار شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) خالی از اشکال نیست. اولاً، این نامه در شرایط خاص سیاسی و در پاسخ به ادعاهای معاویه نگاشته شده و ناظر به لزوم اطاعت از امام زمان خویش است، نه تأیید شیوههای بیعتگیری در گذشته. ثانیاً، روایات معتبر تاریخی و منابع شیعه و سنی حاکی از وقوع حوادث ناگوار در آن برهه است که با مراجعه به سایر بخشهای نهجالبلاغه و متون روایی، نمیتوان آنها را نادیده گرفت. بنابراین، استناد یکجانبه به این نامه بدون در نظر گرفتن قراین تاریخی و سایر سخنان امام علی (علیه السلام) نمیتواند توجیهگر آن وقایع یا انکارکنندۀ مصیبتهای وارد شده بر خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) باشد.