تولی و تبری

تولی: به معنای محبت و دوستی نسبت به اهل بیت پیامبر (ص) و مؤمنان و پیروان راستین دین اسلام است. این واژه به نوعی ابراز محبت، حمایت و پیوند عاطفی با کسانی است که در مسیر حق و حقیقت قرار دارند.

در قرآن کریم، تولی به معنای دوستی و محبت به خداوند و رسول او و مؤمنان آمده است. تولی در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان اهمیت دارد و بر ایجاد محبت و اتحاد در میان مؤمنان تأکید می‌کند. این مفهوم همچنین به پیروی از اهل بیت و شخصیت‌های اسلامی اشاره دارد.

تبری: به معنای برائت و جدا شدن از دشمنان دین و کسانی است که با اصول و ارزش‌های اسلامی در تضاد هستند. این واژه به نوعی ابراز نفرت و دوری از کسانی است که بر ضد دین و ایمان عمل می‌کنند.

در قرآن کریم، تبری به معنای برائت از کافران و مشرکان آمده است. تبری به مسلمانان یادآوری می‌کند که باید از کسانی که به اصول اسلامی آسیب می‌زنند، دوری کنند و در برابر آنها موضع بگیرند. این مفهوم به تقویت هویت دینی و حفظ اصول اسلامی کمک می‌کند.

تفاوت‌ها

تولی به محبت و دوستی اشاره دارد، در حالی که تبری به نفرت و برائت مربوط می‌شود. تولی به پیوند عاطفی و حمایت از مؤمنان و اهل بیت اشاره دارد، در حالی که تبری به جدایی و برائت از دشمنان دین و اصول اسلامی مربوط می‌شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تولِی و تبرِی به دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا اطلاق می شود؛ در نوشتار حاضر معادل کلمه های تولی و تبری در قرآن کریم را بررسی و اهمیت آن دو و تقدم تبری بر تولی و اسوه های تولی و تبری و روایات آن را از نظر شما می گذرانیم.
تولِی و تبرِی به دوستی با خدا و دوستان وی و دشمنی با دشمنان خدا اطلاق می شود.
← در لغت
تولی و تبری با این هیئت ترکیبی در قرآن نیامده؛ ولی ماده «ولی» و مشتقات آن در مفهوم دوستی و سرپرستی و یاری و واژه تبری و برائت به معنای بیزاری و دوری جستن، در آیاتی به کار رفته است. برخی مفسران آیات دیگری را نیز به تولی و تبری تفسیر کرده اند؛ نمونه این که در آیه ۱۵۷ اعراف، «عَزَّروهُ» را به تبری از دشمنان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و «نَصَروهُ» را به تولی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) معنا کرده و در ذیل آیه ۳۳ طه، اساس رسالت و عبادت را تسبیح و تحمید دانسته اند که گاهی به صورت نماز و زکات و گاه به صورت تولی و تبری بروز می کند. 
اهمیت تولی و تبری
حقیقت ایمان به خدا سر سپردن به دوستی اوست و دوستی با خدا و رسول و آنچه به آن امر کرده و دشمنی با آنچه که از آن نهی کرده است. 
← حب و بغض فی اللّه دائر مدار دین

جملاتی از کلمه تولی و تبری

با گذشت سال‌ها و حتی پس از سقوط صفویه، گروه‌هایی مشابه آنان در دوران زندیه و قاجاریه تا دوران ناصرالدین شاه نیز به طور غیر رسمی حضور داشتند و بنا بر تولی و تبری از اسباب عمده نفاق بین شیعه و سنی بود.
در فرهنگ شیعه، تولی و تبری‌ شرط اساسی قبول اعمال نیک در پیشگاه الهی است و بدون آن هیچ عملی پذیرفته نیست. در این باره روایات متعددی در متون اسلامی مطرح شده است. در زیارت‌نامه‌هایی مانند زیارت عاشورا، مرامنامه‌ای از دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا ارائه شده است
تولی و تبری در گفتار و کردار واجب بوده مگر در موارد تقیه که قرآن در آیه «۲۸» سوره آل عمران: «إِلاَّ أَن تَتَّقُواْ مِنْهُمْ تُقَاةً؛ مگر اینکه از آنان بپرهیزید و تقیه بنمایید» اجازه فرموده‌است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم