ارزشگذاری اهل کتاب در قرآن به بررسی رفتار و دیدگاه گروهی از آنان نسبت به دیگران پرداخته است. در این نگاه، برخی از اهل کتاب خود را دارای جایگاه بالاتری نسبت به دیگران میپندارند و حتی ارزش مشرکان را بیش از مؤمنان میدانند.
گروههایی از اهل کتاب بر این باورند که افراد غیر یهود (امیین) هیچ حقوق و ارزشی ندارند و میتوانند اموال آنان را تصاحب کنند بدون اینکه خود را نسبت به آنان مسئول بدانند. قرآن در آیهای بیان کرده: و من اهل الکتـب... و منهم من ان تامنه بدینار لایؤده الیک الا مادمت علیه قآئما، ذلک بانهم قالوا لیس علینا فی الامیین سبیل… یعنی: در میان اهل کتاب کسانی هستند که اگر یک دینار به آنها بسپاری، آن را به تو پس نمیدهند مگر اینکه بر آنها مسلط باشی. این دیدگاه را اینگونه توجیه میکنند که میگویند: در مقابل امیین (غیر اهل کتاب) بر ما هیچ مسئولیتی نیست.
واژه امیین به معنای افراد بیسواد و ناآگاه از خواندن و نوشتن است، اما در اینجا منظور مشرکان عرب یا همه کسانی است که از خواندن کتب مقدس مانند تورات و انجیل بهرهمند نیستند. اهل کتاب بر اساس این باور نادرست، خود را محق میدانستند که اموال سایرین را تصاحب کنند، و آن را مسئولیت اخلاقی نمیدانستند.
قرآن این موضوع را شدیداً نقد کرده و نشان داده است که چنین منطقی نه تنها خیانت در امانت محسوب میشود، بلکه خطرناکتر از آن است؛ چراکه وقتی افراد خود را در انجام عملی خلاف صاحب حق بدانند، گناهشان بزرگتر از زمانی است که بدانند اقدامشان اشتباه است ولی همچنان مرتکب آن شوند. این خود برتربینی و اعطای حق جعلی برای غصب اموال دیگران، از جنبههای انحراف عمیقی در رفتار برخی از اهل کتاب پرده برمیدارد.