مشروعیت ازدواج موقت به معنای پذیرفته شدن آن بهعنوان یک حکم شرعی در اسلام است که بر اساس نصوص قرآن و سنت پیامبر صلیاللهعلیهوآله تثبیت شده است. این نوع ازدواج دارای شرایط مشخص و محدودیت زمانی است و با پایان مدت معین، رابطه بهطور قانونی خاتمه مییابد. مشروعیت آن به این معناست که انجام چنین ازدواجی نه تنها جایز است بلکه در چارچوب شریعت اسلامی مورد تأیید قرار گرفته است.
بسیاری از صحابه، از جمله افراد برجسته اسلام، این نوع ازدواج را مشروع دانسته و آن را در عمل انجام دادهاند. همچنین، تابعین و فقهای اولیه نیز در فتاوا و تفسیرهای خود، جواز ازدواج موقت را تصدیق کردهاند. این شواهد نشان میدهد که مشروعیت ازدواج موقت نه صرفاً نظر یک گروه خاص، بلکه مورد تأیید جامعه اسلامی اولیه بوده است.
علاوه بر شواهد تاریخی، مشروعیت ازدواج موقت بر اساس تحلیل آیات قرآن، احادیث معتبر و بررسی اجتهادی فقها قابل دفاع است. احادیثی که مخالفت با این نوع ازدواج را بیان کردهاند، اغلب از نظر سندی یا دلالتی ضعیفاند و یا مربوط به تصمیمات حکومتی بودهاند. بنابراین، استدلال فقهی و نقلی جمع شده، مشروعیت ازدواج موقت را تثبیت کرده و نشان میدهد که این حکم اسلامی، هم از نظر قرآن و سنت و هم از دیدگاه صحابه و تابعین معتبر و مورد پذیرش بوده است.