خواندن نماز در پنج وقت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طبق نظر شیعه خواندن نماز هم در پنج وقت جایز است و هم در سه وقت؛ البته اگر مشکلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد، بهتر است که در پنج وقت خوانده شود. شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محکم و قاطعی هم از کتاب های شیعه و هم از صحیح ترین کتب اهل سنت دارند. از آن جایی که طرف ما در این مساله اهل تسنن هستند، در این مقاله به دلایلی از کتاب های آن ها می پردازیم.
بخاری و مسلم هر دو در صحیح ترین کتاب های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد بن حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کرده اند:«عَنْ ابن عَبَّاسٍ اَنَّ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّی بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ؛
أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
اما متاسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح ترین کتاب های آن ها وجود دارد، لجاجت به خرج می دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی دهند. و همین مساله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند؛ چون نه می توانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار. اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی می تواند فرایض خود را انجام دهد. ظهر که برای استراحت به منزل می رود، نماز ظهر و عصر را با هم می خواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد. همین در مغرب و عشاء.
← روایات موید
۱. ↑ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة.
...

جمله سازی با خواندن نماز در پنج وقت

مرحوم حاج شيخ الاسلامى عليه الرحمه فرمودند: شنيدم از عالم بزرگوار و سيدعاليقدر امام جمعه بهبهانى كه در اوقات تشرف به مكه معظمه روزى به عزم تشرفبه مسجدالحرام و خواندن نماز در آن مكان مقدس از خانه خارج شدم و در اثناء راه خطرىپيش آمد و خداوند مرا از مرگ نجات داد.
و بالاخره ابن زياد نمى خواست به كس ديگرى اجازه دستيابى به موقعيت رسمى بالايىچون خواندن نماز در مسجد اعظم شهر را واگذار نمايد. لذا به حصين؛ رئيس شرطه ومحافظين پاسخ داد:
دو خصلت است در هر كس اين دو باشد فبها، و گرنه دور شو، سپس دور شو، (يعنى لايقچيزى نيست ). عرض كردند آن دو چيست ؟ فرمود: خواندن نماز در وقتهايش و مواظب بودنبر آن، و يارى رساندن به مردم.
چه گويم در حق مسجدى كه حضرت بقيه الله ارواح من سواه فداه بر حسبنقل محدث نورى و غيره درباره اش چنين فرمودند: من صلى فيه كمن صلى فى البيتالعتيق. يعنى خواندن نماز در اين مسجد همانند خواندن نماز در كعبه است.