جزئیت بسمله در سوره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دیر زمانی است که بر سر جزو سوره بودن بسمله، میان مسلمانان اختلاف است.
شیعه امامیه به اتفاق بسمله را در هر سوره جزو سوره و نخستین آیه آن می داند و بر همین باورند کسانی مانند ابن عباس و اهل مکه؛ مانند ابن کثیر، و اهل کوفه؛ مانند عاصم، کسائی و دیگر کوفیان جز حمزه، و همچنین این قول از ابوهریره و صغار صحابه چون ابن عمر، ابن زید و تابعین مانند عطاء، طاووس، سعید بن جبیر، مکحول، زهری و نیز از اسحاق بن راهویه و ثوری و ابوعبید قاسم بن سلام نقل شده است. فخر رازی نیز با اختیار این نظر آن را به قرّای مکه و کوفه و بیش تر فقهای حجاز و ابن مبارک و ثوری نسبت داده است و جلال الدین سیوطی مدعی تواتر معنوی روایات دال بر این قول است.
جدا کردن دو سوره
ابوحنیفه و مالک و جمعی از قراء مانند ابوعمرو، یعقوب و حمزه بسمله را جزو هیچ سوره ای نمی دانند و آن را آیه ای مستقل از سوره ها می دانند که برای تیمن و تبرک و برای بیان ابتدای سوره ها و جدا کردن دو سوره نازل شده است.
نقل قول
برای احمد در این مسئله دو قول نقل شده است: ۱. نخستین آیه هر سوره و ترک آن در قرآن برابر با ترک ۱۱۳ آیه است. ۲. تنها در سوره حمد جزو سوره است و در سوره های دیگر جزو سوره نیست.
دیدگاه شافعی
...

جمله سازی با جزئیت بسمله در سوره

و گويا اين گوينده غفلت كرده از اينكه خداوند لعنت خودش را هم تا روز قيامت محدودنموده، و در سوره (ص ) فرموده: (و ان عليك لعنتى الى يوم الدين ).
و به گفته قرآن در سوره آل عمران آيه 101 راه رسيدن به صراط مستقيم پيوند وارتباط با خدا است (و من يعتصم بالله فقد هدى الى صراط مستقيم ).
O از سؤ الات نابجا نهى شده ايم. در سوره ى مائده مى خوانيم: (لا تساءلوا عن اشياء ان تُبدَلكم تَسؤ كم )(363) از چيزهايى كه اگر به آنها پاسخ داده شود براى شما مشكل به وجود مى آيد، سؤ ال نكنيد.
اكنون نوبت فرازى از زندگانى ابراهيم اين قهرمان بت شكن است، البته شرح زندگىپرماجراى اين پيامبر بزرگ (عليه السلام ) در سوره هاى ديگر قرآن
و آيه دوم در سوره رعد آيه 25 به قاطع رحم لعنت نمودوالذين ينقضون عهدالله من بعدميثاقه و يقطعون ما امر الله به ان يوصل و يفسدون فى الارض اولئكلهم اللعنة و لهمسوء الدار
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال ورق فال ورق فال کارت فال کارت فال تاروت فال تاروت فال کارت فال کارت