ثبت رهاسازی جنگ افزار

فرهنگستان زبان و ادب

{armament delivery recording} [علوم نظامی] تهیۀ فیلم و عکس و تصاویر ویدئویی که پرتاب و برخورد مهمات به هدف را نشان می دهد

جمله سازی با ثبت رهاسازی جنگ افزار

💡 اما در روايت ابن عباس آمده است كه سهم خدا و پيامبرش را يكى كرده، آن را با سهم ذوىالقربى به مصرف تهيه جنگ افزار و اسبان سوارى رسانيدند. و سهم يتيمان وبينوايان و در راه ماندگان را هم قرار شد كه به غير ايشان داده نشود (512). و درروايتى ديگر گفته است: هنگامى كه خداوند پيامبرش را از ما گرفت، ابوبكر سهم ذوىالقربى را به مسلمانان بازگردانيد و آن را در كارهاى خيريه به مصرف رسانيد(513).

💡 و نيز دو مرد جنگى با آرايش تمام و داراى اسب و جنگ افزار در صحرا رو به رو مى شدند يعنى در آنجا كه هيچ قانونى حكومت ندارد اگر يكى به ديگرى مى گفت: (تو درامانى ) هر دو مى توانستند با آرامش خاطر از اسب فرود آيند، و سلاح رزم را از تن بهدور افكنده، با كمال اطمينان در كنار هم به خواب روند.

💡 آن وقت ابوبكر جنگ افزار و مركب سوارى و كفشهاى پيامبر خدا (ص ) را به على داد وگفت: به غير از اينها همه صدقه است ! و بدين سان به يك باره بر تمامى ميراثرسول خدا (ص )، حتى فدك، دست انداخت. اما معترض ‍ آنچه را كه پيامبر خدا به ديگرمسلمانان بخشيده بود، نشد! از اين رو فاطمه (ع ) در سه مورد طرح دعوا كرد:

💡 پس از وفات رسولخدا(ص )، مردم درباره سهم پيغمبر و سهم ذوى القربى دستخوش اختلاف شدند. برخىگفتند سهم پيغمبر به خليفه بعد از او مى رسد، و بعضى هم گفتند سهم ذوىالقربى به نزديكان پيغمبر تعلق مى گيرد. و عده اى مى گفتند سهم ذوىالقربى پس از پيغمبر به نزديكان خليفه مى رسد. اين بود كه در آخر همراءىشدند كه هر دو سهم را در تهيه جنگ افزار و چهارپايان به مصرف برسانند!

💡 2. خداى تعالى فرموده است: فان لله خمسه وللرسول ولذى القربى...(1283). و پيغمبر خدا (ص ) پرداخت خمس را سنت نهاد و درعصر خود به آن عمل فرمود. اما خلفا اجتهاد كردند و سهم پيامبر خدا و ذوى القربى رانپرداختند و آن را در تهيه چار پايان و جنگ افزار به كار بردند. و اين اجتهاد ايشان نيزحكم اسلامى به حساب آمد!