تقدم در زبان فارسی بهمعنای جلو بودن و پیشی گرفتن است که معادل آن در زبان فرانسه واژهی Anteriorité و در انگلیسی Anteriority بهکار میرود. در فلسفه، تقدم بهصورت اصطلاحی بهمعنای موجودیت چیزی پیش از چیز دیگر است، بهگونهای که وجود شیء دوم تنها پس از پدیدآمدن شیء اول تحقق مییابد. این مفهوم، بیانگر نوعی ترتیب و اولویت در وجود است.
تقدم و تأخر از عوارض ذاتی وجود بهشمار میروند و فلاسفه در نهایت آنها را در نه قسم دستهبندی کردهاند: تقدم و تأخر بالطبع، بالشرف، بالزمان، بالرتبة، بالدهر، بالحق، بالحقیقة و المجاز، بالجوهر و بالعلیة. رابطهی میان این اقسام، از نوع تشکیک است؛ زیرا متقدم و متأخر هر دو در نسبت با یک مبدأ مشترکاند و تفاوت آنها نیز در میزان بهرهمندی از این نسبت است. به این ترتیب که متقدم سهم بیشتری از آن نسبت دارد و متأخر سهم کمتری؛ ازاینرو، ملاک تشکیک، بازگشت امتیاز به نقطهی اشتراک است.
بر پایهی دیدگاه گروهی از فیلسوفان، تقدم بالشرف نسبت به دیگر انواع تقدم و تأخر، از جایگاه مقدمتری برخوردار است. این نوع تقدم، ناظر به برتری در مرتبهی وجودی و کمالی است، بهطوریکه موجود اشرف، بینیاز از موجود اخس است، درحالیکه موجود اخس برای تحقق خود نیازمند موجود اشرف میباشد. این اولویت، نشاندهندهی مراتب ارزشی و وجودی در نظام هستی است.