تاریخ جدید ایرا

«تاریخ جدید ایران» به معنای نظام رسمی گاه‌شماری خورشیدی است که بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۰۴ هجری شمسی (مطابق با ۱۹۲۵ میلادی) در ایران برقرار شد. این گاه‌شماری، جایگزین تقویم قمری عربی در امور اداری و دولتی گردید و نخستین بار، آغاز سال نو خورشیدی (نوروز) را به‌طور رسمی اول فروردین اعلام کرد. پیش از این اصلاح، ایرانیان در زندگی روزمره و اداری از تاریخ هجری قمری استفاده می‌کردند، در حالی که جشن نوروز تنها یادگار نظام زمانی ایران باستان بود؛ آن هم نه بر پایه‌ی محاسبات دقیق نجومی، بلکه صرفاً به عنوان یک رسم فرهنگی در آغاز بهار.

گذار از تقویم قمری به خورشیدی

از اواخر دوران قاجار، به‌ویژه در حدود سی تا چهل سال پیش از تصویب قانون تقویم جدید، برخی از ادارات و مراکز علمی ایران برای نظم‌بخشی به امور مالی و محاسبات سالانه، به تدریج از محاسبات خورشیدی و نجومی استفاده کردند. این تغییر، ابتدا محدود به تقویم‌های منجمان و اهل احکام نجوم بود و بعدها در نظام اداری رسمی گسترش یافت. در آن زمان، ماه‌های خورشیدی بر اساس بروج دوازده‌گانه منطقه‌البروج نام‌گذاری می‌شدند (مانند حمل، ثور، جوزا و غیره). هرچند در گذشته نیز سال‌های مالی شمسی با نام‌های دوازده‌گانه‌ای چون سیچقان ئیل تا تنگوز ئیل در کار بوده‌اند، اما این نظام نه تقویم عمومی بود و نه نام ماه‌های ایرانی را حفظ کرده بود. این شیوه تنها در دوایر مالی به کار می‌رفت و در میان مردم رواج چندانی نداشت.

قانون‌گذاری و شکل نهایی تقویم

در سال ۱۳۴۳ هجری قمری / ۱۳۰۴ هجری شمسی، مجلس شورای ملی ایران با تصویب قانونی جدید، گاه‌شماری خورشیدی ایرانی را به عنوان تقویم رسمی کشور اعلام کرد. بر اساس این قانون آغاز سال، اول بهار (اعتدال ربیعی) تعیین شد؛ نام ماه‌های باستانی ایرانی (فروردین، اردیبهشت، خرداد و ...) احیا گردید؛ شش ماه نخست سال ۳۱ روزه، پنج ماه بعد ۳۰ روزه، و اسفند ۲۹ روزه (در سال کبیسه ۳۰ روزه) شد؛ محاسبه سال کبیسه بر پایه حساب دقیق نجومی صورت گرفت، نه به‌صورت دوره‌ای هر چهار سال یک‌بار. این شیوه از لحاظ دقت و هماهنگی با گردش واقعی زمین به دور خورشید، از برترین نظام‌های گاه‌شماری در جهان به‌شمار می‌رود و ریشه در تقویم جلالی (دوره ملکشاه سلجوقی و خیام نیشابوری) دارد.

لغت نامه دهخدا

تاریخ جدید ایران. [ خ ِ ج َ دی دِ ] ( ترکیب وصفی، اِ مرکب ) حساب سال و ماهی که اکنون در ایران بر طبق قانون جاری است. تقی زاده در گاه شماری آرد: جشن نوروز بعنوان آغاز سال تا این اواخر تنها نشانه ای بود که از بقایای حساب زمان یا سال و ماه شماری ایران قدیم در ایران مانده بود آنهم در لفظ نوروز ( نه در موقع آن از سال و نه در سایر خصایص قدیم سال ایرانی ) چه تاریخ از مبداء هجرت پیغمبر، عربی و سال قمری عربی و ماهها عربی حساب میشد و نوروز هم دراولین روز بهار و اعتدال ربیعی برحسب آنچه ملکشاه سلجوقی ( از سلاطین ترک ) مقرر داشته گرفته میشد. فقط از 35 سال قبل که بعضی از ادارات ایران بطرز جدید اداره شد حساب نجومی یعنی سال و ماه منجمین ایران را که تا آن وقت در تقویم های رقومی و فارسی بیشتر برای احکام نجوم و اختیارات درج میشد و مخصوص حوزه محدود علاقه مندان بعلم تنجیم بود در ادارات دولتی نیز بتدریج معمول و دائر کرده و استعمال ماه های شمسی را با اسامی بروج دوازده گانه منطقةالبروج در امور اداری مرسوم ساختند. راست است که قبل از این دوره نیز سنین مالی شمسی در کار بوده و به اسم دوره دوازده ساله سالهای «خطا و قبچاق و ایغور» یعنی «سیچقان ئیل » تا «تنگوزئیل » نامیده میشدند، ولی گذشته از آنکه ماهها قمری و عربی بود استعمال این سالهای شمسی نیز فقط محدود بدوائر مالیه بوده و در بین عامه رواجی نداشت اسامی قدیم ماههای ایرانی در بین مسلمین ایران جز در بعضی نواحی ایران در میان زارعین یا اهالی قصبات نمانده بود تا آنکه در سال 1343 هَ. ق. مطابق 1925 م. ترتیب ماه و سال شماری جدیدی در ایران بحکم قانون 11 فروردین 1304 هَ. ش. برقرار شد و اول بهار را رسماً اول سال عرفی و مملکتی قرار داده اسامی ماههای قدیم ایرانی را احیا نمودند ولی بجای ماههای سی روزه با پنج روز جداگانه در آخر سال ( یا در آخر یکی از ماهها ) شش ماه اول را 31روزه و پنج ماه بعد را 30روزه و ماه آخر را 29 روزه ( مگر در سالهای کبیسه که باز 30 روز است ) قرار داده و سال را بر اساس حساب نجومی در هر سال ( نه بر کبیسه مطرد چهارساله ) بنا نهادند همانطورکه در سال جلالی معمول بوده... ( گاه شماری صص 1-3 ).
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال احساس فال احساس فال تاروت فال تاروت فال قهوه فال قهوه فال نوستراداموس فال نوستراداموس