اسما و صفات انتزاعی

اصطلاح «اسما و صفات انتزاعی» به واژه‌هایی اطلاق می‌شود که به‌طور مستقیم در قرآن ذکر نشده‌اند، بلکه از افعال نسبت‌داده‌شده به خداوند در قرآن استخراج می‌شوند. این استخراج زمانی معتبر است که در بیان معصومین (علیهم‌السلام) به آن‌ها تصریح شده باشد یا در متون کلامی معتبر مورد بحث قرار گرفته باشند.

در این دسته‌بندی، صفت به معنای ویژگی‌ای است که در ذات خداوند وجود دارد، خواه عین ذات باشد یا غیر آن. اسم نیز به معنای ذات به همراه صفت و با لحاظ وصف دلالت می‌کند. برای مثال، «حیات» و «علم» دو صفت هستند، در حالی که «حی» و «عالم» دو اسم‌اند.

از جمله اسما و صفات انتزاعی می‌توان به «آمِر» (امرکننده)، «بادئ» (آغازکننده)، «باسط» (گسترش‌دهنده)، «باطش» (قادر به انتقام)، «باعث» (سبب‌دهنده)، «باقی» (پایدار)، «بانی» (آفریدگار)، «جازی» (پاداش‌دهنده)، «جلیل» (بزرگوار) و «حاشر الخلایق» (جمع‌کننده مخلوقات) اشاره کرد. این صفات از افعال خداوند در قرآن استخراج شده‌اند و در متون کلامی و روایات به آن‌ها اشاره شده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسما و صفات انتزاعی (قرآن). اسما و صفات انتزاعی، اسما و صفات غیر مصرّح هستند که از افعال نسبت داده شده به خدا در قرآن انتزاع می شوند؛ مشروط به این که در بیان معصوم (علیه السلام) به آن ها تصریح شده باشد یا در کتاب های کلامی از آن ها بحث شده باشد.
صفت بر معنایی که در ذات وجود دارد، دلالت می کند؛ خواه عین ذات باشد یا غیر آن و اسم بر ذات به همراه صفت و با لحاظ وصف دلالت می کند؛ بنابراین «حیات» و «علم» دو صفت و «حی» و «عالم» دو اسم اند. در این مدخل، درباره اسما و صفات انتزاعی بحث می شود که اسما و صفات غیر مصرّح هستند که از افعال نسبت داده شده به خدا در قرآن انتزاع می شوند؛ مشروط به این که در بیان معصوم (علیه السلام) به آن ها تصریح شده باشد ـ یا در کتاب های کلامی از آن ها بحث شده باشد. 
اسما و صفات انتزاعی
۱. ↑ طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۳۵۲. 

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال عشقی فال عشقی فال تک نیت فال تک نیت فال کارت فال کارت فال راز فال راز