و بزرگى معصيت وقتى تحقق مى يابد كه نهى از آن نسبت به همين كه از معصيت ديگرشده مهم تر باشد، و جمله: (ما تنهون عنه...)، خالى از اين اشاره و يا دلالت بر معنانيست، و دليل بر اهميت نهى تشديد خطاب است، يا به اينكه در خطاب اصرار شدهباشد، و يا به اينكه مرتكبش به عذاب آتش تهديد گشته باشد، و يا به نحوى ديگراز آن اهميت گناه استفاده شود.
و مـنـظـور از كـبـائر الاثـم، گـنـاهـان كـبـيـره اسـت كـه بـه طـورى كـه در روايات ثوابالاعـمـال از عـباد بن كثير النوا از امام ابى جعفر (عليه السلام ) آمده، عبارت از هر گناهىاسـت كه قرآن مرتكبش راتهديد به آتش دوزخ كرده باشد. و در تفسير آيه شريفه (انتجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم...) بحثى پيرامون آن كرده ايم.
413 - عن ابى الحسن عليه السلام فىقول الله عزوجل: (ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم )قال: من اجتنب الكبائر ما اوعد الله عليه النار اذا كان مومنا كفر الله عنه سيئاته.
مى فرمايد: (شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده اند (چه اينكه )امر به معروف و نهى از منكر مى كنيد و به خدا ايمان داريد) (كنتم خير امة اخرجت للناستامرون بالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤ منون بالله ).
آيـه فـوق هـمـانـنـد قـسـمـتـى ديـگـر از آيـات قـرآن تـاثـيـراعمال نيك را در از ميان بردن آثار سوء اعمال بد بيان مى كند، در سوره نساء آيه 31 مىخـوانـيـم ان تـجـتـنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفر عنكم سيئاتكم: (اگر از گناهان بزرگدورى كنيد گناهان كوچك شما را مى پوشانيم ).
از ظاهر (منكم امة ) استفاده مى شود كه اين امت بعضى از جمعيت مسلمان ها راتشكيل مى دهد نه همه آن هارا بنابراين، وظيفه عمومى نيست وظيفه گروه خاصى است و بهعبارت ديگر واجب كفايى است نه عينى امّا از بعضى آيات استفاده مى شود اين دو روشتربيتى جنبه عمومى دارد و واجب عينى است مانند: كنتم خير امة اخرجت للناس تاءمرونبالمعروف و تنهون عن المنكر و تؤ منون باللّه (360)