یگانگی خدا

یگانگی خدا (توحید) یکی از اصول اساسی و بنیادین در دین اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی است. این مفهوم به معنای اعتقاد به وجود یک خداوند یگانه و بی‌همتا است که هیچ شریک و همتایی ندارد.

این مفهوم به دو بعد اصلی تقسیم می‌شود:

توحید ذاتی: به معنای یگانگی خداوند در ذات و وجود است. یعنی خداوند تنها موجودی است که وجودش ضروری و مستقل است و هیچ‌کس و هیچ چیز نمی‌تواند وجود او را به وجود آورد یا از او مستقل باشد.

توحید صفاتی: به معنای بی‌همتا بودن خداوند در صفات و ویژگی‌هایش است. این بدان معناست که صفات خداوند (مانند علم، قدرت، حکمت، رحمت و…) منحصر به فرد و بی‌نظیر هستند و هیچ موجودی نمی‌تواند به طور کامل این صفات را داشته باشد.

دلایل یگانگی خدا

استدلالات عقلی: بسیاری از متفکران و فیلسوفان اسلامی برای اثبات این اصل از استدلال‌های منطقی و فلسفی استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال، وجود جهان و نیاز آن به یک خالق، یکی از دلایل اصلی برای اثبات وحدانیت خداوند است.

وحدت در خلقت: وجود نظم و هماهنگی در کائنات نشان‌دهنده این است که همه چیز تحت اراده و خواست یک خالق واحد است.

وحی و کتاب‌های آسمانی: متون مقدس، از جمله قرآن کریم، به صراحت به این موضوع تأکید می‌کنند و آن را به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول ایمان مسلمانان معرفی می‌کنند.

یگانگی خدا در قرآن

قرآن کریم به طور مکرر به مفهوم توحید اشاره کرده و آن را به عنوان اساس ایمان معرفی می‌کند. به عنوان مثال، در آیه 112 سوره اخلاص می‌خوانیم: بگو: او الله است، یکتا، الله، بی‌نیاز، او را زاده نیست و زاده نشده است و هیچ‌کس همتای او نیست.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] علامه طباطبائی در کتاب «شیعه در اسلام» در مقام بیان اعتقاد شیعه در وحدانیت خدا چنین می گویند:
هر واقعیتی را از واقعیت های جهان فرض کنیم، واقعیتی است محدود؛ یعنی بنا به فرض و تقدیری (فرض وجود سبب و شرط) هستی را داراست و بنا به فرض و تقدیری (فرض عدم سبب و شرط) منفی است و در حقیقت وجودش مرزی دارد که در بیرون آن مرز یافت نمی شود تنها خداست که هیچ حد و نهایتی برای وی فرض نمی توان کرد؛ زیرا واقعیت وی مطلق است و به هر تقدیر موجود می باشد و به هیچ سبب و شرطی مرتبط و نیازمند نیست.
روشن است که در مورد امر نامحدود و نامتناهی نمی توان «عدد» فرض نمود؛ زیرا هر دوم که فرض شود، غیر از اولی خواهد بود و در نتیجه هر دو محدود و متناهی خواهند بود و به واقعیت همدیگر مرز خواهند زد؛ چنانکه اگر حجمی را مثلاً نامحدود و نامتناهی فرض کنیم در برابر آن حجمی دیگر نمی توان فرض کرد و اگر هم فرض کنیم دومی همان اولی خواهد بود، پس «خدا» یگانه است و شریک وجود ندارد.

جملاتی از کلمه یگانگی خدا

از این بیست مسئله، چهار مسئله اول کتاب به مباحث مربوط به اتصال خدا با عالم اختصاص دارد؛ در مسئله پنجم به یگانگی خدا و عجز فلاسفه از اثبات آن پرداخته شده؛ از مسئله ششم تا دوازدهم کتاب صفات خدا و در مسئله سیزدهم علم خدا به جزئیات مسائل مورد بحث و فحص قرار گرفته، مسائل چهاردهم تا شانزدهم کتاب به مسائل فلکی و طبیعی اختصاص دارد و همین مباحث کتاب بدان در تاریخ پزشکی نیز اهمیت می‌بخشد.

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم