فبصرک

کلمه «فَبَصَرُكَ» از ریشه «بصر» به معنای دیدن و بینایی گرفته شده است. در متن قرآن، این واژه غالباً فراتر از چشم فیزیکی و حواس ظاهری به کار رفته و به بینش و درک حقیقت اشاره دارد. بنابراین، «فَبَصَرُكَ» هم شامل دیدن ظاهری و هم شناخت باطنی می‌شود، یعنی قدرت درک واقعیت‌ها و حقیقت‌ها بعد از روشن شدن مسیر الهی.

در آیه ۲۲ سوره ق، «فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» به معنای این است که پرده غفلت از دید انسان کنار رفته و بینایی و بصیرتش تقویت شده است. این عبارت نشان می‌دهد که انسان پس از دریافت هدایت الهی می‌تواند حقیقت امور را واضح و روشن ببیند. در اینجا دید انسان به چشم دل و آگاهی معنوی هم مرتبط است و نشانگر افزایش درک و تیزبینی است.

این واژه یادآور است که هدایت و آگاهی الهی می‌تواند غفلت انسان را برطرف کند و توان دیدن حقایق را به او بازگرداند. «فَبَصَرُكَ» به ما یادآوری می‌کند که بصیرت حقیقی، نتیجه کنار رفتن پرده‌های نادانی و نزدیک شدن به نور هدایت است. همچنین اشاره دارد که انسان در حالت غفلت محدودیت دارد، اما با روشن شدن مسیر و بینش الهی، دید او قدرتمند و نیرومند می‌شود و قادر به تشخیص حق از باطل خواهد بود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] ریشه کلمه:
بصر (۱۴۸ بار)ف (۲۹۹۹ بار)ک (۱۴۷۸ بار)

جمله سازی با فبصرک

حق آن است که ایشان را با این گفته ی خداوند مخاطب قرار دهند که «فکشفنا عنک غطأک فبصرک الیوم جدید» از کمال مهربانی و رحمت خداوندی نسبت به بندگان است که یکصد و بیست و چهار هزار نبی پی در پی بفرستاده است که نسخه ای از این اکسیر آدمیان را آموزاند و ایشان را راه وصول بدین امر جلیل نمایاند.
بدان که چنان که کیمیا در گنجینهٔ هر پیرزنی نیابند بلکه در خزانهٔ ملوک یابند، کیمیای سعادت ابدی نیز هر جای نباشد در خزانهٔ ربوبیت باشد و خزانهٔ تعالی در آسمان جواهر فریشتگان است و در زمین دل پیغمبران است. پس هر که این کیمیا جز از حضرت نبوت جوید راه غلط کرده باشد و آخر کار وی قلابی باشد و قلابی وی آشکارا گردد و پندار وی رسوا شود و با وی گویند: فکشفنا عنک عطاءک فبصرک الیوم حدید.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال احساس فال احساس فال اوراکل فال اوراکل فال لنورماند فال لنورماند