حضوری

علم حضوری به نوعی از دانش اطلاق می‌شود که بدون واسطه تصاویر و مفاهیم ذهنی به دست می‌آید؛ به عبارت دیگر، عالِم واقعیت مورد نظر را به‌طور مستقیم در نزد خود می‌یابد. برای مثال، آگاهی ما از احساساتی مانند ترس، درد و گرسنگی در زمان تجربه این حالات، از همین نوع معرفت است. در این حالت، ما خود احساسات را بدون هیچ واسطه‌ای درک می‌کنیم. این نوع علم همچنین با عناوینی چون علم اشراقی، علم بی‌واسطه و علم وجودی شناخته می‌شود. در مقابل علم حضوری، علم حصولی قرار دارد. در علم حضوری، شیء خارجی به‌طور مستقیم توسط فرد ادراک‌کننده درک می‌شود. به عبارت دیگر، عین خارجی به‌طور مستقیم مورد ادراک قرار می‌گیرد. در این نوع علم، موضوعات ذهنی و عینی به یکدیگر پیوند دارند. علم حضوری به معنای شناخت چیزی بدون واسطه یا شناختی است که بدون نیاز به حکایت‌کننده صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، زمانی که فردی شاد است، آگاهی از این شادی به‌طور مستقیم و بدون تصویر ذهنی حاصل می‌شود. این نوع آگاهی که در آن واقعیت درک شده به‌طور مستقیم در نزد ادراک‌کننده حاضر است و هیچ واسطه‌ای میان عالم و معلوم وجود ندارد، به این عنوان شناخته می‌شود.

لغت نامه دهخدا

حضوری. [ ح ُ ] ( ص نسبی ) مقابل غیابی.
- تلگراف حضوری؛ که مخاطِب و مخاطَب هر دو در تلگرافخانه باشند.
- طبخ حضوری؛ نوعی تفنن شکمخوارگان از شاهان و اعیان رجال که امر دهند طعامی را در حضور آنان پزند. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). || مقابل حصولی و کسبی. ( علم... ) ( اصطلاح حکمای اسلام ) علم حضوری مقابل است با علم حصولی و آن علمی است که در آن صورت علمی عین صورت عینی باشد همچون علم نفس بذات و آثار خود و بطور کلی علم هر علت حقیقی و هر مجردی بذات و معلومات خود و هم بعقیده بعضی علم فانی و بمفنی فیه یعنی علم معلول بعلت حقیقی خود از این رو که در آن فانی می باشد. علم حصولی را علم ارتسامی و علم حضوری را علم اشراقی نیز خوانده اند. کلمه «کنسیانس » که ترجمه تحت لفظی آن «علم معی » و بنابراین از جهت ترکیب لفظی با علم حضوری بسیار نزدیک است از جهت مفهوم نیز در اصطلاح فلاسفه و روان شناسان غرب با علم حضوری فرقی چندان ندارد چه مراد آنها از این لفظ معرفت مستقیمی است که نفس بذات و آثار خود دارد و چون این نحو علم را در واقع با خود نفس امتیازی مصداقی نیست و همان نفس است، از این رو که عالم بذات خویش می باشد از این جهت گاهی کلمه «کنسیانس » را به معنی خود نفس نیز بکار می برند. همین گونه معلوماتست که بنزدیک حکمای ما غالباً معلومات حضوری و هم در ضمن بحث و گفتگوی از مقدمات قیاسی منطقی مشاهدات وجدانی و وجدانیات خوانده شده و از مواد ضروری و یقینی قیاس قرار داده شده است. درین جا باید گفته شود که در نظر محققین قدیم ما در واقع علم حقیقی منحصر است بعلم حضوری که جز حضور ذات شی برای خود آن و بالنتیجه نحوی از خود وجود چیز دیگر نیست و از اینجا معلوم میشود که چندانکه بهره و دارائی و وجدان موجودی از وجود بیشتر باشد، علم آن موجود بیشتر خواهدبود. اینست که قدمای ما علم حضوری را گاهی وجدان و علم وجدانی و معلومات حضوری را وجدانیات و جهل بسیط را فقدان و مجهولات بسیط را وجدان فقدانیات نیز خوانده اند، ولی باید دانست که ما به ازای حقیقی لفظ وجدان بفرانسه «کنسیانس » نیست، بلکه «پسسیون » می باشد که معمولاً از طرف حکمای غرب بمعنی ملک یا جده ( یکی از مقولات دهگانه ارسطو ) بکار میرود. لیکن گاهی نیز در ضمن بعضی از تعبیرات به معنی علم حضوری استعمال میشود،چنانکه گاهی هم در مثل جمله «بخود علم حضوری گرفتن » بجای «کنسیانس » لفظ «پسسیون » بکار برده میشود. مقابل این لفظ در زبان فرانسه لفظ «پریواسیون » در اصطلاح فلسفه به معنی فقدان و عدم ملکه می باشد. ( مجله مهرسال 5 شماره 9 مقاله دکتر فردید ). و نیز رجوع به لفظ حصولی در همین لغت نامه شود.

فرهنگ فارسی

نام شاعری از ترکان عثمانی معاصر سلطان سلیم خان ثانی است

جمله سازی با حضوری

هر نفس این قصه نوری بخشدش بی غم وغصه حضوری بخشدش
حضوری داشتم شب با خیالش که در خاطر نمی آمد وصالش
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال زندگی فال زندگی فال تاروت فال تاروت فال ماهجونگ فال ماهجونگ