کولیها به عنوان یک طایفه بیابانگرد در نقاط مختلف جهان زندگی میکنند و از ویژگیهای خاص خود برخوردارند. این گروه به لحاظ عادات، رسوم و زبان دارای تمایزاتی هستند که آنها را از دیگر مردم متمایز میکند. به گفته برخی محققان، ریشههای این طایفه به شمال هندوستان برمیگردد. زندگی آن ها به نوعی با موسیقی و شعر گره خورده است و در این میان، لوری و لولیهای خاصی را نیز به همراه دارند. این افراد به سوار شدن بر روی کول و پشت دیگران عادت دارند که نشاندهنده پیوند عمیقشان با یکدیگر و همچنین روحیه آزاد و بیقید و بندی است که در زندگی آنها وجود دارد. به طور کلی، نماد فرهنگ غنی و تنوع انسانی هستند که در طول تاریخ با چالشها و تغییرات بسیاری روبرو شدهاند.

کولی
لغت نامه دهخدا
- امثال:
کولی غربال به رو گرفته از رفیقش پرسید مرا چگونه بینی ؟ گفت: بدان سان که تو مرا بینی. ( امثال و حکم ج 3 ص 1247 ).
کولی کولی را دید چماقش را دزدید. ( امثال و حکم ج 3 ص 1248 ). و رجوع به مثل بعد شود.
کولی کولی را می بیند چوبش را زمین می اندازد. ( امثال و حکم ج 3 ص 1248 ). رجوع به مثل قبل شود.
- مثل کوچ کولی؛ با انبوهی و جمعیت به جایی رفتن. همه با هم با آواز بلند سخن گفتن. ( امثال و حکم ج 3 ص 1474 ). رجوع به معنی بعد و ترکیب های و امثال ذیل مدخل کوچ شود.
|| به مجاز زن یا دختری که بسیار فریاد کند. زن بی شرم بسیارفریاد. زنی سخت آواز درشت و بی شرم. زنی که عادتاً داد و فریاد بسیار کند. زنی پر داد و فریاد. سلیطه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). به مجاز کودکان پرسروصدا و جیغجیغو و زنان دزد و بدزبان را گویند. ( از فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ).
- کولی غربیل بند؛ مراد همان کولی است منتهی بدین صورت بیشتر به مجاز به کار می رود و به زنان سلیطه و آپاردی و بچه های پرسروصدا اطلاق می شود. ( از فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ). || فاحشه. ( آنندراج ) ( فرهنگ فارسی معین ). || مردم صحرانشین بی شرم. ( ناظم الاطباء ).
کولی. ( حامص ) سواری روی کول و پشت. ( فرهنگ فارسی معین ). در تداول کودکان در بازی، سواری بر پشت کسی. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). عمل کول کردن را گویند. ( از فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ).
- کولی دادن؛ کسی را بر کول و پشت خود سوار کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). بردن حریف را بر پشت خویش. در بعضی بازی های کودکان رسم بر این بود که برنده را به کول خود گرفته مقداری ( که میزان آن از روی وسایل بازی معین می شد ) راه ببرد، این عمل را کولی دادن می گفتند. کسی که سوار می شدکولی می گرفت. در بسیاری از بازیها، نظیر: چلتوب، الک دولک، زویی و بعضی انواع تیله بازی کولی دادن رایج بوده است. ( فرهنگ لغات عامیانه جمالزاده ). بردن حریف را بر پشت خویش پس از باختن در بعضی بازیهای کودکان. در بازیهای کودکان، بر پشت کسی که ایستاده است سوار شدن تا او وی را ببرد، و کولی گرفتن متعدی آن است.( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
فرهنگ معین
(کُ ) (ص نسب. ) ۱ - دوره گرد، بیابانگرد. ۲ - فاحشه. ۳ - غرشمال، ارقه.
فرهنگ عمید
۲. (صفت ) [عامیانه، مجاز] کسی که داد و فریاد بیهوده می کند، بی شرم.
دانشنامه عمومی
کولی (اصطلاح). کولی ( به انگلیسی: Coolie ) یا حمال یک لقب توهین آمیز، نژادپرستانه برای یک کارگر با دستمزد پایین، به طور معمول از تبار آسیایی است.
کلمه کولی اولین بار در قرن شانزدهم توسط بازرگانان اروپایی در سراسر آسیا رواج پیدا کرد و در قرن ۱۸ به کارگران مهاجر هندی یا چینی و … اشاره داشت و در قرن نوزدهم تعریف جدیدی از حمل و نقل و استخدام سیستماتیک کارگران آسیایی بدست آورد تحت قرارداد در مزارعی که قبلاً توسط آفریقایی های برده کار می کردند. این کلمه پیامدهای متنوع دیگری نیز داشته است و بسته به زمینه تاریخی و جغرافیایی گاهی توهین آمیز یا ادعایی تلقی می شود. در هند، کشور مبدأ آن، هنوز هم یک لقب ننگ آور محسوب می شود. از بسیاری جهات این اصطلاح، به اصطلاح اسپانیایی پیون شباهت دارد؛ گرچه هر دو اصطلاح در برخی کشورها با مفاهیم مختلف استفاده می شود.
این کلمه در قرن ۱۷ از جنوب آسیا آغاز شده و به معنای کارگر روز است، اما از قرن ۲۰ این واژه در آن منطقه برای اشاره به باربران در ایستگاه های راه آهن استفاده می شود. کولی اکنون در قاره آمریکا ( بیشتر کارائیب )، اقیانوسیه و آفریقا / آسیای جنوب شرقی - به عنوان اشاره به افراد دیگر از آسیا، به عنوان تحقیرآمیز و / یا لقب نژادی قلمداد می شود. این اصطلاح با کلمه دوگلا متفاوت است که به مردمان نژاد آفریقایی و هندی گفته می شود. در عوض از کولی برای اشاره به افرادی کاملاً نژاد هندی استفاده می شود که اجدادشان به مستعمرات سابق انگلیس در آفریقا، آسیا و کارائیب مهاجرت کرده اند. این امر به ویژه در آفریقای جنوبی کوبا یی ها، آفریقای شرقی، ترینیداد و توباگو، گویان، سورینام، جامائیکا، موریس، فیجی و شبه جزیره مالایا رخ می دهد.
کولی (امیلیا رومانیا). کولی ( به ایتالیایی: Coli ) یک کومونه در ایتالیا است که در استان پیاچنزا واقع شده است. کولی ۷۲٫۲ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۰۳۰ نفر جمعیت دارد.
کولی (ترانه شکیرا). «کولی» ( به انگلیسی: Gypsy ) تک آهنگی از هنرمند اهل کلمبیا شکیرا است.
این تک آهنگ در چارت های، لهستان، آلمان، اسپانیا، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
کولی (داغستان). کولی ( به لاتین: Kuli ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در شهرستان کولینسکی واقع شده است.
کولی (سگ). کولی ( سگ ) ( به انگلیسی: Koolie )، نام یکی از نژادهای سگ است که خاستگاه آن به استرالیا بازمی گردد.
کولی (فیلم ۱۹۷۵). کولی ( فرانسوی: Le Gitan ) یک فیلم به کارگردانی ژوزه جووانی است که در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آلن دلون، آنی ژیراردو، و رناتو سالواتوری اشاره کرد.
کولی (موزیکال). جیپسی ( به معنای کولی؛ انگلیسی: Gypsy ) نام یک تئاتر موزیکال متعلق به ۱۹۵۹ است که موسیقی جولی استاین و متن ترانه ها توسط استیون سوندهایم و نمایشنامه توسط آرتور لورن نوشته شده است. این تئاتر موزیکال بر اساس شرح حال جیپسی روز لی رقاص برهنه معروف نگاشته شده است و تمرکز آن بر مادر وی رز است.
دانشنامه آزاد فارسی
کولی (Gypsy)
عید پاک کولی ها در رومانی
(یا: غربتی) دسته های کوچندۀ پراکنده در سراسر جهان، با منشأ هندی. برخی برآنند که ممکن است خاستگاه کولی ها مصر بوده باشد و واژۀ «جیپسی» شکل تغییریافته ای از واژۀ Egyptian (مصری) است. زبان کولی ها، که چندین گویش متفاوت دارد، به شاخۀ هندی خانوادۀ هندواروپایی تعلق دارد. کولی ها خود را «رُم» می نامند، که به معنی «مرد» (و مؤنث آن رُمنی) است و از دیرباز به مهارت در موسیقی، صنعتگری های گوناگون، پیش گویی و اسب سواری شهرت داشتند. به کولی ها در طول تاریخ بسیار ظلم شده است و هنوز هم بسیاری از مردم آن ها را خلاف کار می دانند. بسیار تلاش شده است تا این مردمانِ همیشه مسافر به اسکان یافتن و ایجاد اردوگاه های رسمی و فراهم آوردن امکانات آموزشی تشویق شوند. کولی ها امروزه فقط در روسیه گروه قومی مستقل شناخته شده اند و حق دارند که از شیوۀ زندگی سنتی خود پیروی کنند. کولی ها احتمالاً از اخلاف آهنگران هندی غیرمسلمان بوده اند. از قرن ۱۰م، و شاید حتی از اوایل قرن ۶ م، آن ها آهنگران و مسگران دوره گردی بودند که اجناسشان را در کشورهای مختلف می فروختند. در اوایل قرن ۱۴م به اروپا آمدند و در شبه جزیرۀ بالکان مستقر شدند و احتمال می رود که پیش از ۱۳۲۶م در کورفو به سر می برده اند. در قرن ۱۵م در بسیاری از کشورهای شمال دانوب مستقر بودند. در فاصلۀ ۱۴۱۴م تا ۱۴۲۲م به آلمان، سوئیس و ایتالیا و در ۱۴۲۷م به پاریس رسیدند. در ۱۴۲۳م دومین موج مهاجرت از مجارستان به راه افتاد. در فاصلۀ میان ۱۴۳۸م و ۱۵۱۲ تعداد بسیار بیشتری از آن ها به آلمان، ایتالیا و فرانسه وارد شدند. ورود کولی ها به انگلستان و اسکاتلند احتمالاً در حدود ۱۵۰۰ بوده است. به نظر می رسد که با یورش ترک ها به شرق اروپا، کولی ها از این منطقه رانده شده باشند. ترک ها به سرزمین های یونان، صربستان و بلغارستان نیز حمله و آن ها را تصرّف کردند و برخی از کولی ها تا مدتی همچنان زیرسلطۀ ترک ها در یونان باقی ماندند. گفته می شود که کولی ها در قرن ۱۵م، در حالی که بزرگان و شهسوارانشان گاه در مهمانخانه اتراق می کردند، در اردوگاه به سر می بردند. برخی از آن ها سوار بر اسب سفر می کردند، بعضی پیاده به دنبالشان راه می پیمودند و زنان و کودکان نیز در ارابه ها سفر می کردند. ابتدا در شهرهای قرون وسطاییِ اروپا با استقبال خوبی، اگر نه با آغوش باز، رو به رو شدند، زیرا آهنگر، بندزن، بازرگان، صنعتگر، بازیگر، موسیقی دان و فال گیر و رمال و کف بین بودند و خدمات خود را عرضه می کردند. برخی از آن ها امان نامه هایی از امپراتوری مقدس روم، سیگیسموند، دریافت کردند که در آن ها زایران مسیحی معرفی شده بودند. اما رهبران اروپا اندک زمانی بعد آن ها را خطری برای جوامع خود پنداشتند. در ۱۵۶۰ برطبق حکم دولت اورلئان به همۀ بوهمی ها یا مصری ها دستور داده شد که این سرزمین را ترک کنند وگرنه اعدام خواهند شد. چندین حکم مشابه نیز در سایر کشورهای اروپایی صادر شد و بسیاری از کولی ها به این ترتیب اعدام شدند. در مجارستان و آلمان کولی ها را تا اواخر قرن ۱۸ به صُلابه می کشیدند و شکنجه می دادند. در بعضی از مناطق بالکان تا قرن ۱۹ آن ها را به بردگی می فروختند. در ۱۷۸۲ در مجارستان ۴۵ کولی را به جرم آدم خواری به دار آویختند، با شمشیر به قتل رساندند یا چهار شقه کردند. از ابتدای قرن ۱۷، غالباً تهمت بچه دزدی به آنان وارد کرده اند. کولی ها بارها از کشوری به کشوری دیگر تبعید شده اند، مثلاً از اسکاتلند به باربادوس و سایر مهاجرنشین های امریکایی (۱۶۶۵ـ ۱۷۱۵) و در ۱۸۰۲ از منطقۀ باسک به شمال افریقا. در جنگ جهانی دوم، آلمان نازی تلاش کرد که کولی ها را کلاً ازمیان ببرد. در قرن ۱۸ تعصب برضد کولی ها در اکثر کشورها کاهش یافت، اما اجازۀ ورود به جامعه فقط به شرطی به آن ها داده می شد که شیوۀ زندگی کوچندۀ خود را کنار بگذارند. اما آن ها حاضر به چنین کاری نبودند زیرا دقیقاً همین شیوۀ زیست بود که به زندگی آن ها معنی می داد. کاهش فضای زیستی، تصویب قوانین مربوط به شکار، قوانین بهداشتی و قوانین داخلی علیه برپاکردن اردوگاه، و خصومت پی گیرانه با آن ها مقاومت دربرابر اسکان یابی را دایماً مشکل تر کرده است. مطالعات دربارۀ زبان رومنی نشان دهندۀ مسیر مهاجرت آن ها و نحوۀ ریشه گرفتن آن ها از بخش شمال غربی هند است. زبان کولی ها به بعضی از زبان های رایج در هند، همچون هندوستانی، مرتبط است؛ اما همۀ کشورهایی که کولی ها از آن ها گذشته اند بر مجموع واژگانشان افزوده اند؛ به ویژه زبان های یونانی و اسلوونی. شاید خالص ترین و قدیمی ترین شکل زبان کولی ها را بتوان در ویلز و ترکیه یافت. اما در اکثر کشورهای دیگر زبان کولی ها به سرعت روبه تخریب است. شکل این تخریب عمدتاً در دستور زبان بوده است، هرچند این زبان با پذیرفتن واژه های بیگانه از لحاظ واژگان مایه و غنای بیشتری یافته است.