کارفرما به شخص یا نهادی گفته میشود که افراد را برای انجام کار یا خدمات استخدام میکند و در ازای آن، حقوق و مزایایی به آنان پرداخت میکند و میتواند یک فرد حقیقی، یک شرکت، سازمان دولتی یا غیرانتفاعی باشد.
وظایف کارفرما شامل تعیین شرایط کار، پرداخت حقوق، ایجاد محیط کاری مناسب، و نظارت بر عملکرد کارکنان است و همچنین مسئولیتهایی در زمینه رعایت قوانین کار و تأمین حقوق و مزایای قانونی کارکنان دارد.
در روابط کاری، کارفرما قراردادهای کاری را با کارکنان منعقد میکند که در آن شرایط استخدام، وظایف، ساعات کار و سایر جزئیات مشخص میشود. او همچنین باید به مسائل مربوط به ایمنی و بهداشت کار توجه کند و از حقوق کارکنان خود حمایت نماید.