حدود اقترانی حملی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حدود اقترانی حملی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای اجزای تشکیل دهنده مقدمات قیاس اقترانی حملی است.
هر یک از اجزای تشکیل دهنده مقدمات قیاس را «حد» گویند و آن سه حد است: حد اکبر، حد اصغر و حد وسط. حدود قیاس به لحاظ حملی و شرطی بودن قیاس به حدود اقترانی حملی و شرطی تقسیم می شود.
اقسام حدود اقترانی
حدود اقترانی حملی، همان اجزای تشکیل دهنده مقدمات قیاس اقترانی حملی است که عبارت اند از: ۱. حد اصغر، و آن حدی است که در مقدمه اول (صغرای قیاس)، موضوع یا محمول و در نتیجه قیاس، موضوع قرار می گیرد. ۲. حد اکبر، و آن حدی است که در مقدمه دوم (کبرای قیاس)، موضوع یا محمول و در نتیجه قیاس، محمول قرار می گیرد. ۳. حد اوسط، و آن حد مشترکی است که در دو مقدمه تکرار شده و باعث پیوند دو حدّ دیگر می شود و از نتیجه حذف می شود؛ مانند: «العالم متغیر» و «کل متغیر حادث» که نتیجه می دهد: «فالعالم حادث»؛ بنابراین در این قیاس حملی، کلمه «العالم» حد اصغر و «حادث» حد اکبر و «متغیر» حد اوسط است.
تفاوت حدود اقترانی حملی و شرطی
حدود اقترانی شرطی با حدود اقترانی حملی فرقی ندارد، جز اینکه اقترانی شرطی از قضایای شرطی پدید می آید و ممکن است هر دو مقدمه یا یکی از مقدمات آن شرطی باشد؛ بنابراین، اقترانی شرطی از این نظر که شامل حدود سه گانه (حد وسط، حد اصغر و حد اکبر) می شود، عین اقترانی حملی است. تفاوت اقترانی شرطی با اقترانی حملی، این است که حدود آن به جای موضوع و محمول که هر دو مفرد است مقدم و تالی است که هر دو قضیه است و حد وسط آن جزئی از مقدم یا تالی است. اسامی و اصطلاحاتی که برای اجزای قیاس بیان می شود در اصل به قیاس اقترانی حملی اختصاص دارد و بعد قیاس شرطی را به حملی ملحق کرده و مقدم و تالی را به جای موضوع و محمول نشانده اند.
مستندات مقاله
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال سنجش فال سنجش فال شمع فال شمع فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی فال فرشتگان فال فرشتگان