مناظره درباره حرمت شراب در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مناظره درباره حرمت شراب در قرآن. مهدی عباسی وارد مدینه شد با امام کاظم (علیه السّلام) ملاقات کرد و درباره ی حرمت شراب در قرآن و نهی آن مناظره کردند.
در یکی از سالها مهدی عباسی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) با امام کاظم (علیه السّلام) ملاقات کرد و برای آن که به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش کند! بحث «خَمر» (شراب) در قرآن را پیش کشید و پرسید: «آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟» آن گاه اضافه کرد: «مردم اغلب می دانند که در قرآن از خوردن شراب نهی شده، ولی نمی دانند که معنای این نهی، حرام بودن آن است!»امام (علیه السّلام) فرمود: «بلی. این حرمت شراب در قرآن مجید صراحتاً بیان شده است.»در کجای قرآن؟آنجا که خداوند متعال خطاب به پیامبر (صلّی الله علیه وآله) می فرماید: «قُلْ اِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْاِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ؛ بگو پروردگار من، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز «اثم» (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است.»آنگاه امام (علیه السّلام) پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده، فرمود: «مقصود از کلمه «اثم» در این آیه که خداوند آن را تحریم کرده، همان شراب است، زیرا خداوند در آیه دیگری می فرماید: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِما اِثْمٌ کَبِیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ اِثْمُهُما اَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛ از تو در مورد شراب و قمار می پرسند، بگو در آن «اثم کبیر» (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم است و گناهش از سودش بیشتر است.»و «اثم» که در سوره اعراف صریحاً حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابراین شراب صریحاً در قرآن مجید حرام معرّفی شده است.مهدی، سخت تحت تاثیر استدلال امام (علیه السّلام) قرار گرفت و بی اختیار رو به «علی بن یقطین» (علی بن یقطین از اصحاب امام کاظم (علیه السّلام) بود که موفق شده بود اعتماد دستگاه حکومت عباسی را به خود جلب کند و بر اساس دستورات امام (علیه السّلام) از این طریق در خدمت به شیعیان بکوشد.) کرد و گفت: «به خدا قسم این فتوا، فتوای هاشمی است!»علی بن یقطین گفت: «شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) قرار داده است.» (گویا مقصود وی این بود که به حکم قرابتی که میان بنی عباس و بنی هاشم هست، علم و دانش امام کاظم (علیه السّلام) برای مهدی نیز موجب افتخار است.)
نتیجه مناظره
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی فرو می خورد گفت: «راست می گوئی ای رافضی!» (علی بن یقطین از مذهب خود تقیه می کرد و مهدی عباسی با این جمله به او فهماند من به مذهب واقعی تو یعنی تشیع پی بردم.)
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان استخاره کن استخاره کن فال لنورماند فال لنورماند فال نخود فال نخود