دانشنامه اسلامی
کتاب، در دو جلد تالیف گردیده است و مؤلف، انگیزه تالیف کتاب را تذکر و یادآوری برای خویش و بصیرت و آگاهی برای برادرانی که مشغول تحصیل علم هستند، بیان می کند. کاتب و نویسنده جلد اول،محمد حسن شریعت مدار تهرانی و جلد دوم،اسد الله بن محمد کاظم موسوی است و هر دو جلد در سال (۱۳۵۶ ق.) به چاپ رسیده است. کتاب، از جمله کتبی است که به حسب وصیت آیت الله اراکی، به کتاب خانه فیضیه اهداء گردیده است. کتاب، شامل یک مقدمه و شش مقصد است.
[ویکی نور] «المختارات فی الاصول»، تألیف محمد علی حائری قمی کربلایی(1358-1291ق.) به زبان عربی است و موضوع آن، علم اصول می باشد.
کتاب، در دو جلد تألیف گردیده است و مؤلف، انگیزه تألیف کتاب را تذکر و یادآوری برای خویش و بصیرت و آگاهی برای برادرانی که مشغول تحصیل علم هستند، بیان می کند.
کاتب و نویسنده جلد اول، محمد حسن شریعت مدار تهرانی و جلد دوم، اسد الله بن محمد کاظم موسوی است و هر دو جلد در سال(1356ق.) به چاپ رسیده است.
کتاب، از جمله کتبی است که به حسب وصیت آیت الله اراکی، به کتاب خانه فیضیه اهداء گردیده است.
کتاب، شامل یک مقدمه و شش مقصد است.
[ویکی فقه] المختارات فی الاصول (کتاب). «المختارات فی الاصول»، تالیف محمد علی حائری قمی کربلایی (۱۳۵۸- ۱۲۹۱ ق.) به زبان عربی است و موضوع آن،علم اصول می باشد.
کتاب، در دو جلد تالیف گردیده است و مؤلف، انگیزه تالیف کتاب را تذکر و یادآوری برای خویش و بصیرت و آگاهی برای برادرانی که مشغول تحصیل علم هستند، بیان می کند. کاتب و نویسنده جلد اول،محمد حسن شریعت مدار تهرانی و جلد دوم،اسد الله بن محمد کاظم موسوی است و هر دو جلد در سال (۱۳۵۶ ق.) به چاپ رسیده است. کتاب، از جمله کتبی است که به حسب وصیت آیت الله اراکی، به کتاب خانه فیضیه اهداء گردیده است. کتاب، شامل یک مقدمه و شش مقصد است.
گزارش محتوا
در مقدمه، دو مطلب کوتاه در باره موضوع علوم مختلف و موضوع علم اصول ذکر می کند. شش مقصد کتاب عبارت است از:۱. اقسام دلالت و حجیت ظواهر الفاظ؛۲. بیان احکام و ذکر پاره ای از آنچه بر آنها مترتب است (مطالبی که ذکر آنها در اصول متداول و مرسوم است)؛۳. در بیان اموری که احکام واقعی به سبب آنها ثابت می گردد (از قبیل قطع و آنچه جانشین قطع می باشد)؛۴. بیان اصول عملیه (اصولی که از نظر شرعی یا عقلی برای مواقع شک در احکام و راه نداشتن به واقع جعل شده اند)؛۵. آنچه به تعارض و ترجیح مربوط می شود؛۶. پاره ای از مباحث مربوط به اجتهاد و تقلید.
← مقدمه
کتاب، فاقد پاورقی و می باشد و عنوان مطالب اصلی کتاب در حاشیه صفحات ذکر شده است.