الفرائض البهائیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الفرائض البهائیة (کتاب). مؤلف کتاب الفرائض البهائیه، بهاء الدین محمد بن حسین عاملی حارثی، شیخ بهایی (م ۱۰۳۰ ق)، می باشد. این نوشته مختصر، باب سوم از منهج چهارم کتاب الارث الحبل المتین است که به گفته مؤلف قسمت مهمی است که قبل از ورود به فروعات بحث ارث و بررسی روایات آن لازم و ضروری است ذکر شود تا بررسی روایات با آگاهی و آشنایی بیشتری انجام شود.
وی در بیان علت تدوین آن در صفحه ۲۶۴ می نویسد: اذکر فیها قبل الشروع فی نقل الاحادیث اشارة وجیرة الی جمل مهمة لا بد لفرار الخوض فی هذا الفن من اتقانها لیصیر علی بصیرة من امره. از آنجایی که این نوشته بسیار مختصر و موجز نوشته شده است مؤلف آن را حاشیه زده است که در اطراف متن آن در زمان زندگی وی با لفظ «منه مد ظله» نوشته شده است.
[ویکی نور] الفرائض البهائیة یا الرسالة الإرثیة تألیف بهاء الدین محمد بن حسین عاملی حارثی، شیخ بهایی (م 1030 ق).
این نوشتۀ مختصر، باب سوّم از منهج چهارم کتاب الإرث الحبل المتین است که به گفتۀ مؤلف قسمت مهمی است که قبل از ورود به فروعات بحث ارث و بررسی روایات آن لازم و ضروری است ذکر شود تا بررسی روایات با آگاهی و آشنایی بیشتری انجام شود.
وی در بیان علت تدوین آن در صفحۀ 264 می نویسد:
أذکر فیها قبل الشروع فی نقل الأحادیث إشارة وجیرة إلی جمل مهمّة لا بد لفرار الخوض فی هذا الفن من إتقانها لیصیر علی بصیرة من أمره.
از آنجایی که این نوشته بسیار مختصر و موجز نوشته شده است مؤلف آن را حاشیه زده است که در اطراف متن آن در زمان زندگی وی با لفظ «منه مد ظله» نوشته شده است.
[ویکی فقه] الفرائض البهائیه (کتاب). مؤلف کتاب الفرائض البهائیه، بهاء الدین محمد بن حسین عاملی حارثی، شیخ بهایی (م ۱۰۳۰ ق)، می باشد. این نوشته مختصر، باب سوم از منهج چهارم کتاب الارث الحبل المتین است که به گفته مؤلف قسمت مهمی است که قبل از ورود به فروعات بحث ارث و بررسی روایات آن لازم و ضروری است ذکر شود تا بررسی روایات با آگاهی و آشنایی بیشتری انجام شود.
وی در بیان علت تدوین آن در صفحه ۲۶۴ می نویسد: اذکر فیها قبل الشروع فی نقل الاحادیث اشارة وجیرة الی جمل مهمة لا بد لفرار الخوض فی هذا الفن من اتقانها لیصیر علی بصیرة من امره. از آنجایی که این نوشته بسیار مختصر و موجز نوشته شده است مؤلف آن را حاشیه زده است که در اطراف متن آن در زمان زندگی وی با لفظ «منه مد ظله» نوشته شده است.
سبک نگارش
این کتاب به سبک فقه رساله ای نوشته شده است و نظریات و اقوال فقها ذکر نشده است. کتاب دارای جدول هایی است که مؤلف گاهی به آنها اشاره نموده است. مثلا در صفحه ۲۶۶ می نویسد: هذا الجدول کاف فی توضیح هذا الاجمال. و یا در صفحه ۲۶۷ می نویسد: فاذا ظهر رموز مرجع فی هذا الجدول سهل لک رموز المربعات. علاوه بر این نوشته مختصر، وی دارای کتاب های دیگری به نام «المیراث» و «شرح الفرائض النصیریة» است که در آنها مباحث ارث مفصلا مطرح شده است و در الذریعة و مقدمه ای بر فقه شیعه صفحه ۲۲۷ به آنها اشاره شده است. این نوشته توسط محیی الدین بن عبد اللطیف جامعی عاملی از علمای قرن یازدهم شرح زده شده. در الذریعة نیز به شرح مزجی اشاره شده که مؤلف آن مشخص نیست، صاحب الذریعة درباره آن در می نویسد: استقل بالتدوین فی عصر مصنفه الشیخ البهائی، هذا الجزء مما خرج منه متفرقا و نسخة هذا الجزء المستقلة المکتوبة فی عصر المؤلف علیها املاءات و حواشی رمزها منه مد ظله.
تاریخ تالیف
با توجه به نسخه ای از کتاب که مربوط به سال ۱۰۱۲ ق است و در الذریعة به آن اشاره شده است این کتاب قبل از سال ۱۰۱۲ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم