استقسام ازلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قرآن کریم در آیات ۱۴۱ صافات/۳۷ از «سهام»، ۴۴ آل عمران/۳ از «اقلام»، ۹۰ مائده/۵ از «ازلام» و در ۳ مائده/۵ از «استقسام به ازلام» سخن گفته و در دو مورد اخیر از آن نهی کرده است. آن چه نهی بدان تعلّق گرفته، چگونگی استفاده از ازلام و نوعی از استقسام به آن است.
واژه شناسان، استقسام را در لغت به معنای تمایل به انجام یکی از دو کار یا انتخاب یکی از دو چیز، طلب تعیین سهم خود از سهام دیگران و کوشش و جست جو برای دانستن مقدار سهم خود از سهام دیگران دانسته اند. عرب جاهلی به سه منظور، به ازلام استقسام می کرد:
تعیین برنده و بازنده (مَیْسِر)
نوعی از استقسام به ازلام نزد عرب جاهلی معمول بود که از آن به «مَیْسِر» هم تعبیر کرده اند. عرب جاهلی در سال های قحطی شترانی را ذبح و گوشت آن ها را میان مستمندان توزیع می کردند و پرداخت بهای شتران با اجرای عملیّاتی مشتمل بر برد و باخت (مَیْسِر) بر عهده بازندگان بود.پیدایش میسر به جهت قسمت های اضافی گوشت بود. یکی از افتخارات عرب جاهلی شرکت او در میسر بود و اگر ثروتمندی در میسر شرکت نمی کرد، او را نکوهش کرده «بَرَمْ» می نامیدند. به ظاهر، ذیل آیه ۲۱۹ بقره/۲ (و یَسـَلونَکَ ماذَا یُنفِقونَ قُلِ العَفوَ)، به انفاق قسمت های اضافی گوشت اشاره دارد. در اشعار فراوانی، استقسام به ازلام در معنای میسر آمده است یا أیسار مدح شده اند و الفاظ و اصطلاحات فراوانی برای اعمال آن وضع شده است.
← تیرها در مراسم میسر
باخبر شدن از آینده و غیره از نگرانی های بزرگ بشر بوده و در اعصار مختلف اقوام مختلف، دنبال راه هایی برا نیل به این هدف بودند.
← احساس نیاز انسان به خبر از آینده
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم