دانشنامه اسلامی
ویرانه هایی از قوم لوط تا عصر شعیب علیه السّلام باقی بود.و یقوم لایجرمنکم شقاقی ان یصیبکم مثل ما اصاب قوم نوح... و ما قوم لوط منکم ببعید. (دو احتمال در دور نبودن قوم لوط از مردم مدین وجود دارد: یکی این که زمان آن ها از مردم مدین دور نبوده، و دیگر این که شهر آن ها از مدین دور نبوده است. بنابر احتمال دوم مقصود از یادآوری این نکته که شهر قوم لوط دور نیست، بقایای آن است و نه خود شهر؛ چرا که شهر آن قوم، بی شک بر اثر عذاب آسمانی ویران شده بود.)
بقایای قوم لوط
ویرانه هایی از قوم لوط تا عصر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم باقی بود.و جاء اهل المدینة یستبشرون ؛ فجعلنا علیها سافلها ؛ و انها لبسبیل مقیم ؛ فانتقمنا منهم و انهما لبامام مبین. (تعبیرهای «لبسبیل مقیم» و «لبامام مبین» دلالت می کنند بر این که مخروبه های شهر ویران شده قوم لوط در دسترس مردم مناطق مکه بود.) و قال الذین کفروا لولا نزل علیه القرءان جملة وحدة... ؛ و لقد اتوا علی القریة التی امطرت مطر السوء افلم یکونوا یرونها.... (ضمیر فاعلی «اتوا» کافرانند که در آیات پیشین از آن ها سخن گفته شده است.) و کم اهلکنا من قریة بطرت معیشتها فتلک مسکنهم لم تسکن من بعدهم الا قلیلا.... («تلک» به دیار قوم ثمود و عاد و لوط اشاره دارد که مردم جزیره العرب با آن ها آشنا بوده اند.). .. قالوا انا مهلکوا اهل هذه القریة... ؛ انا منزلون علی اهل هذه القریة رجزا من السماء... ؛ و لقد ترکنا منها ءایة بینة... وان لوطا لمن المرسلین ؛ اذ نجینـه واهله اجمعین ؛ ثم دمرنا الاخرین ؛ و انکم لتمرون علیهم مصبحین. قالوا انا ارسلنا الی قوم مجرمین ؛ لنرسل علیهم حجارة من طین ؛ و ترکنا فیها ءایة...