بنی ساسان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بَنی ْ ساسان ، لقبی که بر گدایان اطلاق می شده است . گدایانی که خود را چنین می خواندند و به این نام هم فخر می کردند، در حقیقت از ویژگی هایی برخوردار بودند که بارزترین آن ها، نخست زیرکی و هوشمندی ، و سپس ادب ورزی است .
طیف معنایی بنی ساسان ، در المختار من کشف الاسرار جوبری در قرن ۷ق /۱۳م نسبتاً گسترده تر است ، زیرا به قول او «این صناعت » وسعت شگفتی دارد و از هر طایفه ای در میان ایشان می توان یافت . همه مکار و زیرک و حیله گرند، و در کار خود سخت گستاخند. از جمله ایشانند: گدایان و درویشان ، بوزینه داران ، خرس گردانان ، گربه رقصانان ، متظاهران به انواع بیماری و.... بدیهی است که شعبده بازان ، و رمالان و فالگیران و جادوگران نیز درون این حوزه قرار دارند. دو صحنه بسیار جذاب و شگفتی که جوبری ادعا می کند، خود دیده است ، یکی در حرّان بوده است . و دیگری در بلاد روم اما روایت او از نوعی افسانه پردازی هم تهی نیست .شیوه های تردستی و حیله گری ایشان موجب شده است که حاجی خلیفه بابی با عنوان «علم الحیل الساسانیه» در کتاب خود بگشاید.
توجه ادیبان به گدایان
گدایی ، زیستن از راه برانگیختن ترحم مردمان ، بهره گیری از صدقات و نیز اندکی بعد، خواندن داستان های دینی و موعظه برای کسب مال از عامه ، پیوسته در دوران اسلامی وجود داشته است ، اما هنگامی که با تردستی ، دزدی ، شعبده بازی و فریب کاری درآمیخت ، نوعی اعتبار عام کسب کرد و از قرن ۳ق /۹م مورد توجه ادیبان قرار گرفت و نخست با شعر هرزه درایی مجون و از قرن ۴ق با شعر «سُخف » هم طراز شد. اوج عنایت به امر ایشان در آثار جاحظ (د ۲۵۵ق /۸۶۹م ) آشکار می شود. در فهرست آثار او رسائلی با این نام ها می توان یافت : وصف العوام ، حیل اللصوص ، حیل المکدین و از همه مهم تر، کتاب البخلاء که شامل یکی از جالب ترین روایات در این باب است : خالد بن یزید گدایی است که سرکرده دزدان ناحیت جبل و شام ، کولیان (زط = جُت = کولی ) و راهزنان کرد و عرب و قفچ ... بوده و «چندی باغولان زیسته و با غول ماده ای زناشویی کرده » است ، و اینک انبوهی اصطلاح غریب به کار می برد که جاحظ برخی از آن ها را ناچار شرح می دهد. این گونه ادب ، قرن ها ادامه یافت و شاید بتوان حکایه ابی القاسم البغدادی و دیوان ابن حجاج را اوج آن دانست . (ه د، ابومطهر ازدی ، نیز ابن حجاج )
تدوین شعرهای ساسانیه
در قرن ۴ق ، شاعری بغدادی به نام احنف عکبری که به قول ثعالبی «اینک ، یگانه بنی ساسان در مدینه السلام » بود، در بغداد به خدمت صاحب بن عباد رسید. صاحب با اعجاب تمام شعری را که او درباره بنی ساسان سروده بود، نقل می کند. در این شعر عکبری ، به گونه ای ، لاف زنی های خالد را تکرار می کند، به برادرانش بنی ساسان می بالد و سراسر جهان - از سند تا روم و بلغار - را سرزمین خود می پندارد.چندی بعد، صاحب که در ری به وزارت رسید، با بزرگ ترین شاعر بنی ساسان ، یعنی جهانگرد معروف ، ابودلف خزرجی آشنا شد و او را به تدوین قصیده ساسانیه تشویق کرد. وی نیز قصیده ای به او ارمغان کرد و در آن به معارضه دالیه احنف عکبری برخاست ... و خلیفه مطیع را نیز در شمار بنی ساسان نهاد... نکته مهم در این کار آن است که وی همه مصطلحات این «گدایان » را که برای دیگران قابل فهم نبوده ، شرح داده است . (۱۹۳ بیت با شرح ، درباره این قصیده ، نیز ترجمه انگلیسی آن . )در همین زمان ، یکی دیگر از ادیبان دربار صاحب ، یعنی بدیع الزمان همدانی در فضای همین گونه ادب ، دست به تدوین مقامات زد که یکی از آنها «المقامه الساسانیه» نام گرفت . سپس در اواخر قرن ۵ق /۱۱م ، حریری نیز «المقامة الساسانیه» را تدوین کرد. سپس در قرن ۸ق ، صفی الدین حلی نیز یک «قصیده ساسانیه » سرود.
خاستگاه بنی ساسان
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال میلادی فال میلادی فال امروز فال امروز فال پی ام سی فال پی ام سی فال نخود فال نخود