فهم باطن قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فهم باطن قرآن. قرآن کریم ریسمان الهی است که از مقام «لدن» آویخته شده و مرحله ی نازله ی آن در پوشش لفظ عربی روشن درآمده تا همگان بتوانند پس از تلاوت یا شنیدن، با تعقل و فکر کردن از آن بهره مند گردند و همراه با قرآن عروج معنوی یابند «حم• و الکتاب المبین• انا جعلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون» (حم• سوگند به کتاب مبین (روشنگر)• که ما آن را قرآنی فصیح و عربی قرار دادیم، شاید شما (آن را) درک کنید.) قرآن کریم مراتبی دارد و بعضی از مراحل بلند آن در دسترس فکر و علم حصولی صاحب نظران نیست؛ زیرا که آن مرحله از نوع مفهوم و ماهیت و تصور و تصدیق نیست. این مراحل، با فکر عادی بشر قابل دریافت نیست مگر آنکه خود انسان عروج کند و به آن جایگاه بلند برسد و حقیقت قرآن را در آن مقام شامخ بیابد. اگر گفته می شود که «نماز معراج مؤمن است»، به دلیل آن است که انسان را عروج می دهد و کسی که عروج پیدا کند زمینه ی دریافت آن معنای بلند قرآن را یافته است. شهیدانی که در راه خدا، شربت شهادت نوشیده اند و «احیاء عند ربهم» (نزد پروردگارشان زنده هستند.)هستند، پس از رسیدن به مقام زندگی نزد خدا می توانند به قدر معرفت و تجرد روحی خود به معارف و بطون قرآن دست یابند.
در روایات شریفه این نکته بارها تکرار و تایید شده است که قرآن کریم علاوه بر ظاهر، بطونی دارد: «ان للقرآن ظاهرا و باطنا» و برخی روایات برای قرآن هفت بطن و در برخی دیگر هفتاد بطن قائل شده است. البته مقصود از هفتاد بطن و مانند آن، کثرت بطون است نه آنکه عدد مخصوصی در نظر باشد.مرحوم آیت الله حکیم (رحمه الله) از برخی بزرگان نقل کرده که ما به اتفاق مرحوم سید اسماعیل صدر و مرحوم آخوند و بعضی بزرگان به خدمت مرحوم فتحعلی که مفسر بزرگی بودند، می رفتیم و ایشان روز اول، آیه ای را طوری معنا کرد که به ذهن ما نیامده بود. فردای آن روز همان آیه را طور دیگری معنا کرد و پس فردا همان آیه را به گونه ای دیگر و با عمق بیشتری معنا کردند.در مورد آیه ی کریمه ی «و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم» (و آن در «ام الکتاب» (لوح محفوظ) نزد ما بلند پایه و استوار است.) از حضرت امام صادق (علیه السّلام) روایتی وارد شده که فرمود ما باطن قرآنیم و منظور از «علی» در این آیه امیرالمؤمنین (علیه السّلام) است. این تفسیر، تفسیر باطن قرآن است که آن حضرت نشان داده و مقصودشان آن است که حقیقت علوی، و نور محمدی (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن مقام بلند «لدن» حضور دارد.از حضرت حسین بن علی و نیز از حضرت صادق (علیهم السّلام) نقل شده که فرمودند: «کتاب الله عزوجل علی اربعة اشیاء: علی العبارة و الاشارة و اللطائف و الحقائق، فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطائف للاولیاء و الحقائق للانبیاء» یعنی، خدای عزوجل معارف خود را در قرآن کریم به چهار گونه بیان فرموده است: به صورت عبارت و لفظ صریح و اشاره و لطایف و حقائق که عبارات آن برای فهم توده ی مردم است و اشاراتش برای خواص و لطایف آن برای اولیاء و حقایق آن برای انبیای الهی است.
پاکان و فهم باطن قرآن
خدای سبحان فرمود: احاطه به حقیقت و باطن قرآن مقدور غیر پاکان نخواهد بود «لا یمسه الا المطهرون» . سپس آنان را چنین معرفی می کند: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد) رسول اکرم، علی بن ابی طالب و اهل بیت عصمت و طهارت (سلام الله علیهم اجمعین) را خدا از هرگونه آلودگی منزه و پاک کرده و ایشان که پاکند می توانند با روح و جان قرآن در ارتباط باشند.این بزرگان تجلی ذات اقدس اله را در قرآن می بینند در حالی که دیگران از مشاهده ی چنان جلوه ای بی بهره اند چنانکه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) می فرماید: «فتجلی لهم سبحانه فی کتابه من غیر ان یکونوا راوه» و نیز فرموده: در قرآن کریم گذشته از مسائل ضروری و لازم زندگی بشری، معارف و مطالب دیگری وجود دارد که قرآن درباره ی آن ساکت است و من سخنگوی قرآنم! «فاستنطقوه ولن ینطق ولکن اخبرکم عنه» یعنی، تا پرسش خاص به ساحت مقدس قرآن ارائه نشود، جواب جدید و مناسب دریافت نمی شود، و هر کس توان چنین پرسشی را ندارد.
رسیدن به معارف قرآن
رسیدن به همه ی معارف قرآن، برای انسان کاملی آسان است که اگر مرتبه ی وجودی او مقدم بر قرآن نباشد، لااقل باید همسان باشد تا بتواند جامع و حافظ همه ی مطالب آن باشد. انسان کاملی که اولین ظهور حق و ظاهر کننده ی اسم اعظم ذات باری تعالی باشد، به همه ی حقایق قرآن تکوینی احاطه پیدا می کند و نیز انسان کاملی که به منزله ی جان آن اولین تجلی، تلقی شده، بی شک به معارف قرآن تدوینی راه دارد و همه ی معصومین (علیهم السّلام) که نور واحدند، خود، قرآنند. در عالم عقل، قرآن معقول و در عالم مثال، قرآن مجسم و در مرحله ی طبیعت، قرآن ناطقند. امامان معصوم (علیهم السّلام) اگر چه ممکن است در بعضی از مظاهر با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولی در علم به قوانین الهی و تفسیر قرآن کریم یکسانند
برتری علمی امامان
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال سنجش فال سنجش فال پی ام سی فال پی ام سی استخاره کن استخاره کن فال انبیا فال انبیا