احبار و تورات

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] احبار بدلیل وجود حقایقی در تورات که بر خلاف منافع شان بود؛ مانع دسترسی مردم به آن می شدند و از حکمیت آن اعراض می کردند.
۱. عالمان یهود مانع دسترسی مردم به حقایق کتاب آسمانی خود (تورات) بودند: ولما جاءهم رسول من عند الله مصدق لما معهم نبذ فریق من الذین اوتوا الکتـب کتـب الله وراء ظهورهم کانهم لایعلمون. (با توجه به سیاق آیات، احتمال دارد مقصود از «فریق» عالمان یهود باشند؛ زیرا آنان متصدی بیان معارف تورات بودند. جمله «کانهم لایعلمون» مؤید این معنا است.) ۲. وجود حقایقی در تورات بر خلاف منافع و مصالح احبار: ... قل من انزل الکتـب الذی جآء به موسی نورا وهدی للناس تجعلونه قراطیس تبدونها وتخفون کثیرا وعلمتم ما لم تعلموا... ۳. تحریف آگاهانه تورات از سوی عالمان یهود: افتطمعون ان یؤمنوا لکم وقد کان فریق منهم یسمعون کلـم الله ثم یحرفونه من بعد ما عقلوه وهم یعلمون. ۴. احساس مصونیت از خلود در آتش ، عامل اعراض برخی احبار از حکمیت تورات: الم تر الی الذین اوتوا نصیبا من الکتـب یدعون الی کتـب الله لیحکم بینهم ثم یتولی فریق منهم وهم معرضون؛ ذلک بانهم قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودت... ۵. فریفتگی عالمان یهود در اثر افترا و بدعت گذاری، عامل اعراض آنان از حکمیت تورات: الم تر الی الذین اوتوا نصیبا من الکتـب یدعون الی کتـب الله لیحکم بینهم ثم یتولی فریق منهم وهم معرضون؛ ذلک بانهم قالوا لن تمسنا النار الا ایاما معدودت... ۶. پذیرفتن حکمیت تورات از سوی برخی عالمان یهود: الم تر الی الذین اوتوا نصیبا من الکتـب یدعون الی کتـب الله لیحکم بینهم ثم یتولی فریق منهم وهم معرضون. (قید «فریق منهم» به دلالت مفهومی ، به پذیرش گروهی دیگر اشاره دارد.) ۷. عدم پایبندی سران و عالمان یهود به احکام تورات: ... ومن الذین هادوا سمعون للکذب سمعون لقوم ءاخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه یقولون ان اوتیتم هـذا فخذوه وان لم تؤتوه فاحذروا... مثل الذین حملوا التوریة ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل اسفارا...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم