دانشنامه اسلامی
تشیّع در این باره، بشریت را به آمادگی جهت ظهور آن قطب عالم وجود، فرا خواند و می خواند. شیعه برای عقیده انتظار روایات متواتری از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت آن حضرت فراروی خود دارد که این روایات(روایات انتظار) را می توان به چند بخش تقسیم بندی نمود:
← امر به انتظار
اصولاً ماهیت زندگی انسان با انتظار عجین شده است به گونه ای که بدون آن زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست. انتظار امید به آینده است و بدون امید تلاش و تکاپو ممکن نیست. چنانکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: «اگر امید نبود هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی داد و کسی درختی نمی کاشت». بنابراین، انتظار و امید به طور کلّی در حیات بشری چنان بدیهی و روشن است که برای اثبات آن نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست. انتظار فرج یعنی امید به ایجاد عدالت همه جانبه ی فردی، اجتماعی و اخلاقی. انتظار فرج خط بطلان بر همه ی کفرها، نفاق ها، ظلم ها، تطاول ها و هوچی گری هاست. انتظار فرج خونی است در رگ زندگی انسانی و قلبی در تاریخ تکاملی بشریت. این عنصر حیاتی از دیدگاه عقل و نقل تکلیف است.اینکه عقلاً تکلیف است، زیرا انتظار راهگشایی برای حکومت عدل و ایجاد عدالت است و عقل حکم به حسن عدل و لزوم ایجاد عدالت می کند. بنابراین، راهگشایی و فراهم نمودن زمینه ی آن هم، لازم و تکلیف است پس انتظار فرج تکلیف و ضروری است. اینکه نقلاً واجب است انسان در دوران غیبت، منتظر منجی عالم باشد به دلیل روایات زیادی که در باب انتظار وجود دارد و بر تکلیف بودن آن دلالت می کنند که ما در اینجا دو روایت را به عنوان نمونه ذکر می کنیم:
← روایت از امام جواد
مساله انتظار چه مبانی(منظور از مبانی انتظار عوامل و مؤلفه هایی است که حالت انتظار را در انسان ایجاد و یا تقویت می کنند)و ریشه هایی دارد؟ عوامل و امور متعددی بشریت را به داشتن حالت انتظار و ضرورت امید به آینده ای درخشان به دست با کفایت طلایه داری الهی ترغیب می کند که در این نوشتار به آنها اشاره می کنیم:
← بحران ها و بن بست ها
...