عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابن عباس، ابو العباس عبدالله بن عباس بن عبد المطلب، پسر عم رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم ، محدث ، مفسر ، فقیه و مورخ صدر اسلام و از اصحاب خاص پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلّم و دوست و مشاور خلفای راشدین و سردار سپاه و استاندار و نماینده و سفیر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام .
حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلّم به او عنایت و علاقه خاص داشت و در حق او دعاهایی فرموده است که مشهور است: «اللهم فقهه فی الدین و علم التاویل»؛ «اللهم فقهه فی الدین و علمه التاویل». وی ۱۶۶۰ حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم نقل کرده است. وی قرآن شناسی خود را حاصل صحبت و مصاحبت استادش حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام می داند. او را حبر الامة یا بحر الامة، ترجمان القرآن، و رئیس المفسرین لقب داده اند. ابن مسعود با همه جلالت قدر و مقام شامخی که در قرآن شناسی دارد، او را ترجمان القرآن خوانده است. مجاهد که خود مفسری بزرگ است و تفسیرش محفوظ مانده و به طبع رسیده است، در حق او می گوید: «چون تفسیر می کرد، همه چیز را واضح و روشن می کرد». حضرت علی علیه السّلام که بر او به ویژه در تفسیر قرآن مقام استادی داشت، در حق او و تفسیرش فرموده است: «کانما ینظر الی الغیب من ستر رقیق». (گویی از ورای پرده ای نازک غیب را می بیند).
ویژگی تفسیر ابن عباس
قرآن شناسی و تفسیر ابن عباس دو ویژگی داشت:۱. نقل نقادانه از اهل کتاب در قصص قرآنی .۲. دیگر استناد و استشهاد به شعر عربی و شعر جاهلی. معروف است که عمر در مسائل قرآنی و تفسیری بیش از همه و پیش از همه به ابن عباس مراجعه می کرده است. هم او و هم ابن عباس مراجعه به شعر قدیم (قبل از نزول قرآن) عربی یا شعر عهد جاهلیت را برای فهم مفردات قرآنی توصیه می کرده اند.
آثار
۱. تفسیر ابن عباس : این تفسیر کم حجم است، حدودا برابر با ت تفسیر جلالین ، یا نیمی از تفسیر بیضاوی . این اثر به صورت کتاب مدونی به دست ما نرسیده است، بلکه در دل تفسیر طبری محفوظ بوده است. و بعضی از محققان از جمله فیروزآبادی صاحب لغتنامه معروف القاموس ، آن را از میان تفسیر طبری بر آورده اند و به صورت کتابی منسجم مدون کرده اند. جمع و تدوین فیروزآبادی از این تفسیر تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس نام دارد و بارها به طبع رسیده است.۲. لغتنامه ابن عباس : اثر قرآنی مهم دیگر ابن عباس لغتنامه ای است سرشار از شواهد شعر جاهلی با مقداری توضیح تفسیری. این لغتنامه پس از تفسیرهای کوتاهی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلّم درباره بعضی سوره های قرآنی به دست داده اند و خوشبختانه محفوظ مانده و سیوطی آن را به ترتیب سوره ها (با نظم قرآنی، ولی نه برای همه سوره ها) مرتب کرده و در اتقان آورده است، آری از هر اثر قرآن پژوهی محفوظ مانده دیگر قدیم تر است.نافع بن ازرق و یکی از دوستانش به نام نجدة بن عویمر یک روز که دیدند ابن عباس فارغ بال در صحن مسجد الحرام نزدیک کعبه نشسته است، مدعیانه و برای آنکه به خیال خود عجز ابن عباس را در مسائل قرآنی آشکار کنند، با او سؤالاتی مطرح کرده اند و شرح و معنای حدودا دویست کلمه یا تعبیر قرآنی را از او پرسیده اند. پاسخهای ابن عباس همه متین و مستند به شعر کهن است. چنانکه گفته شد این قدیم ترین واژه نامه قرآنی محفوظ مانده است و هم در اتقان سیوطی مندرج است و هم مستقلا تحت عنوان- مسائل نافع بن ازرق به چاپ رسیده است.
تمجیدها
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تخمین زمان فال تخمین زمان فال نوستراداموس فال نوستراداموس فال قهوه فال قهوه فال شیخ بهایی فال شیخ بهایی